eh, berbalik pada cerita sebenar...
tepon bunyi, apa lagi, terus macam kilat terpa kat tepon tuh... bila tgk pada nombor tertera, eissshhh, no 03-21788888, kalau kad kredit, aku tak pernah bg no tepon nih... hmmmm, takpelah, aku angkat... dgr suara robot pompuan cakap omputih...
yg aku ingat ayat ni.... "if u had made a transaction amount RM3800 (tak ingat exact amaun) please press bla bla bla..." pastuh sora robot tuh kata "press 9 if u wish to talk to our customer service..." press 9..?? hmmm, pelik sbb jarang aku jumpa yg suruh tekan 9 utk cakap ngan operator dia... tp, aku tekan gak lah 9 tuh...
sbb aku rasa macam aku tak berapa dgr dan sebenarnya tak berapa nak paham... dah lah sora robot, dan yang paling aku tak paham ialah dia bagitau yang panggilan itu dibuat dari Ambank... sbb aku mmg tak dak akaun ngan Ambank... bila aku tekan 9, sorg lelaki jawab panggilan aku, dan aku bg tau yg aku tak paham apa yg diberitahu...
org tu minta utk memberikan no kad pengenalan, utk semak... aku bagi lah.. dok dgr dari jauh bunyi ketikan papan kekunci... pas semak, org itu menjelaskan bahawa, kad dibawah nama aku telah digunakan utk membuat transaksi sebanyak RM3800 untuk membeli emas, di KLIA dengan menggunakan kad kredit Ambank...
hah, sat sat sat... wei, aku tak dak akaun pun ngan Ambank, kad kredit ngan Ambank lg lah takdak... tp bila dgr RM3800 tuh, mmg cuak gak aku... gila ko, RM3800 tuh!!! lama2 dok cakap tuh, tiba2 teringat aku pernah gak terbaca pasal kes macam nih dlm fb ke dlm email ke mana ntah... tp pernah terbaca lah...
dlm dok terpikir, dgr org laki tuh cakap lagi, dia boleh blok kad tuh... then byk betul dia cakap, dan satu lagi menyebabkan aku tersedar ni antara penipuan, sbb dia sebut kad tuh sedang digunakan utk membeli emas di Poh Kong KLIA....
dlm dok terpikir, dgr org laki tuh cakap lagi, dia boleh blok kad tuh... then byk betul dia cakap, dan satu lagi menyebabkan aku tersedar ni antara penipuan, sbb dia sebut kad tuh sedang digunakan utk membeli emas di Poh Kong KLIA....
APA!!??? sejak bila KLIA ada Poh Kong, ke aku tak sedar selama nih... dia membebel lagi, bagitau yg ada org telah menggunakan nama aku, pastuh tanya kad pengenalan aku penah hilang ke bla bla bla... lagi aku tersedar, weih, kalau operator bank tak sompek nak cakap byk2...takpa, aku layan jer...
then last sekali dia bagitau supaya aku membuat aduan kepada Bank Negara... aku kata ok, dan nak letak tepon, tp org tuh beria ia bagi semua detail... "sila buat laporan pada Bahagian Laporan BNM, no telefon 03-27885046... no kad 4455.... dan didaftarkan di Plaza OSK Ampang, bla bla bla....
then last sekali dia bagitau supaya aku membuat aduan kepada Bank Negara... aku kata ok, dan nak letak tepon, tp org tuh beria ia bagi semua detail... "sila buat laporan pada Bahagian Laporan BNM, no telefon 03-27885046... no kad 4455.... dan didaftarkan di Plaza OSK Ampang, bla bla bla....
pas aku kata ok, pun dia cakap lagi... lepas tuh baru dia letak...
ok,dah teringat cerita pasal penipuan semua tuh, tak kan aku nak tepon no yg aku tak tau tuh, jd aku tepon operator 103, tanya nombor "Ambank customer service"... bila aku call Ambank, pihak Ambank tuh pun dah tau apa yg kita nak bagitau... dia cuma tanya ada bg no akaun ker tak...? aku teringat yg aku ada bg no kad pengenalan... operator Ambank tuh kata tak jadi masalah, cuma takut bg sebarang no akaun jer... abes tuh, abes, letak tepon...
itu satu beza bila org yg menipu cakap dgn operator bank sebenar cakap... tp, agak lega mendengar jawapan dari operator Ambank tuh td... dan aku nak berterima kasih pada sesiapa yg pernah menulis cerita sebegini sebelum nih... mungkin aku baca secara tak tersengaja...
jd, kalau ada org memberi nasihat atau peringatan dalam btk email atau dalam fb, amik tau lah jgk, sbb mana tau jadi kat diri sendiri...
terima kasih sbb membaca... semoga kita tak jadi mangsa PENIPUAN...
No comments:
Post a Comment