Saturday, March 25, 2017

bukit kayu hitam - koh lanta

cuti pertengahan semester mac 2017, aku dgn mak dan ayah bercadang nk menjelajah Koh Lanta plak... macam mana tiba2 nak pi Koh Lanta..? masa ke Krabi tahun 2015 dulu, aku nampak ada simpang ke Koh Lanta... aku tanya ayah aku ada apa kat Koh Lanta, dia pun tak tau dia kata... yang pasti dalam bahasa Thai, Koh tu maksud pulau... jadi kami pun kata, oklah next trip kita p Koh Lanta...

tak byk yg aku tahu pasai Koh Lanta... bila sembang2 ngan pemandu sekolah aku, aku dpt tau yg pulau ni boleh akses dengan kereta... kena naik feri tp feri kereta, bkn feri penumpang... lagi best, boleh memandu terus ke sana...

jd utk mengurangkan masa perjalanan, mak dan ayah tido kat umah aku jer... sbb umah aku sebelah pintu pagar sempadan jer (hiperbola sgt, heheheheheeee)... dekat lah bkn nya sebelah sgt... esok pagi2 pukul 7.00 kitaorg terus bertolak ke imigresen... awal lagi nih, ingat takde lah kereta berbaris... rupanya dah penuh kereta dan bas menunggu barisan...

bila sampai kat sempadan Thai, kena letak kereta dan jalan ke imigresen Thailand... dulu2, ada tempat letak kereta bersebelahan dgn imigresen Thailand... tp sbb diaorg sedang menaiktarafkan kawasan ni, jd terpaksalah letak kereta jauh sikit dan kemudian berjalan...


bagi yang dah biasa pergi ke Thailand dgn kereta sendiri mesti dah tau apa nak kena buat... bg yg tak pernah masuk ke Thailand dgn kereta sendiri, jgn lupa utk bawak geran kereta yg dipandu... kemudian beli insuran kereta Thailand... dan isi borang putih utk masuk ke Thailand... ada satu lagi borang kena isi kalau memandu kereta... boleh isi semua borang dkt imigresen Thailand, tp amik masa lah... sbb barisan utk cap pasport tuh panjang berjela...


mungkin kami bertolak awal sikit kot, jadi barisan utk cap pasport tak lah sepanjang mana... kalau dak mau paling koman 15 - 30 minit dok tang tuh ja... jd utk mudah, isi lah borang2 tuh masa di Malaysia... byk kedai2 di Changlun yg menawarkan perkhidmatan menulis borang nih... tp kena bayaran lah.... oohhhh, kalau rasa nak guna pas sempadan @ 'border pass', boleh kalau perjalanan hanya ke sebelah Hatyai atau Songkhla... sbb kalau lebih dari Songkhla, mesti guna pasport utk masuk ke Thailand...

dah abes semua keje kat imigresen, jom kita mulakan pemanduan ke Koh Lanta.... kami singgah makan roti canai kat Sadao... kemudian beli pisang mas utk bekal sepanjang perjalanan ke Koh Lanta nanti... perjalanan ke Koh lanta dalam anggaran 4 - 5 jam dari sempadan...


makan roti canai sorg 3 keping... pastu siap bungkus lagi... maklumlah jauh perjalanan, kalau lapar kita berenti makan... ayah beli mempelam konon buat bekal juga... last sekali kat dalam kereta tuh penuh dgn bahan utk di makan...

disebabkan kami dah penah memandu ke Phuket dulu... dan masa tuh, aku gunakan aplikasi Waze utk tunjukkan jalan ke Phuket... kali ni, rasa macam yakin, jd aku kata kat ayah kita tak payah beli sim kad Thai utk dapatkan internet nak guna aplikasi Waze... sbb utk ke Koh Lanta, jalan yg sama kalau nak ke Krabi atau Phuket... cuma kalau nak ke Phuket kena sampai Phang-Nga...

cuma cari jalan menuju ke Pathalung... dari Pathalung perjalanan menuju ke Trang... dan dari Trang kita akan nampak papan tanda ke  Krabi... aku rasa perjalanan agak mudah kerana papan tanda sgt banyak menujukkan arah perjalanan ke Pathalung... masa di Hatyai, tak dak papan tanda yg tunjuk ke Krabi tau.... semua akan tunjuk ke Pathalung...

masa kami di Trang, kami tersalah masuk ke dalam pekan Trang... seingat aku masa kami ke Krabi dulu, kami tak masuk langsung ke pekang Trang... dari pekan Trang, kami masuk ke kawasan perkampungan... jalan masih cantik, sunyi sikit... dan agak byk lori2...

tp, tak de masalah, masih jumpa blk jalan utk ke Krabi... utk ke Koh Lanta, kita tak perlu sampai ke Krabi... walaupun jalan sama, tp akan ada simpang utk ke Koh Lanta....

perjalanan jauh2 nih, mesti kita risau nak ke bilik air... walaupun jalan ni di sebut sebagai lebuhraya, tp tak de sebarang RnR macam kat Malaysia... kalau rasa nak ke bilik air, stesen minyak sepanjang perjalanan ada tandas yg selesa dan bersih... dan ada beberapa stesen minyak mempunyai kedai 7 eleven... aku rasa kekerapan stesen minyak makin berkurang bila dah sampai Pathalung... dari Pathalung ke Trang, agak sunyi dan penuh dgn pokok2 getah atau pun bukit bukau...

dah dkt2 tengahari tuh, mula lah lapar... papan tanda Ko Lanta dalam 44 kilometer lagi... tak pasti kiraan tuh sampai ke Koh Lanta atau ke pelabuhan... sambil dok cari2 tempat nak berhenti nak makan bekalan yg bawak td, aku ternampak papan tanda Koh Lanta ke arah kiri... tp, kami berenti dulu dkt stesen minyak selepas simpang kiri tuh... x berapa pasti betul ka simpang kiri tuh... satg simpang kiri depan lagi... lg pun dah lapar dan dah masuk zohor, berenti dulu lah...

lepas makan, ayah tanya kat org kedai di stesen minyak tuh jalan ke Koh Lanta... dia kata kena U-turn ambik balik simpang dan terus je... tanya2 lah ada dak masjid dkt2 sini, org tuh cakap kat simpang tuh nanti ada masjid...

dah makan, sekarang kami kena u-turn... masa buat u-turn tuh ada byk gerai2 yg jual buah nenas... so, mak dan ayah bercadang blk dari Koh Lanta nanti, singgah utk beli nenas... kebetulan hujan plak... jd kami singgah utk solat Zohor di masjid... tak sempat nak amik gambar sbb hujan sgt lebat... dah selesai solat kami teruskan lagi perjalanan...


ok... dah dekat... sepanjang perjalanan menuju ke Koh Lanta mmg sgt sunyi... mmg kawasan perkampungan sungguh2... tak tensen memandu...


dan di sepanjang perjalanan ke Koh Lanta, setiap kampung mesti akan ada masjid... jd kalau terlepas masjid awal2 td, mmg akan jumpa byk lagi masjid...

rasa macam jauh gak memandu, tiba2 ayah berhenti dan kata beli tiket kat situ kot..??? aku kata tak kan kot, kat dpn lg kot... jd ayah aku pun teruskan perjalanan... rupanya terus sampai hujung jalan.. depan tuh dah nampak laut...

byk kereta beratur dan berikan tiket kpd penjaga kat situ... aku pun turun tanya, dalam bahasa inggeris lah, kat mana nak beli tiket... sekali, org tuh jawab kat aku dlm bahasa Thai, hahahaha... tp boleh lah paham, sambil bercakap dia tunjuk2... oooh, betul lah, masa ayah aku berenti td masa nak beli tiket... mana lah aku tau... pertama kali kan.... lepas ni tau dah la...

so, patah balik, beli tiket... tak pasti tiket ni dikira berdasarkan sebuah kereta atau bilangan penumpang di dalam kereta... yg pasti, aku perlu bayar 140baht utk tiket pergi... tiket balik kena beli masa nak blk nanti...


sekarang beratur semula utk naik feri... ini kereta naik feri yek... x perlu beratur panjang pun... ada tiga feri yg mengangkut kereta ke Lanta Noi dari pelabuhan Hua Hin..


feri ni bergerak lambat sikit... perjalanan atas feri nak ke Lanta Noi ambik masa lebih kurang 10 minit gak rasanya... kalau tgk keadaan sekeliling, kawasan ni mmg sgt terlindung... jd tak de ombak2 besar kat sini...

bila sampai kat Lanta Noi (Lanta Kecik) kita kena ke Lanta Yai (Lanta Besar) pulak... sbb semua hotel2 berada di Lanta Yai... tak de masalah sgt nak ke Lanta Yai dari Lanta Noi... tgk papan tanda ikut je arah yg diberikan... sebenarnya Lanta Yai ni terpisah dari Lanta Noi... sebelum2 ni utk ke Lanta Yai kena naik lagi satu feri ke Pelabuhan Saladan kalau tak salah aku... tp sekarang, dah ada jambatan yg menghubungkan Lanta Noi dgn Lanta Yai...


akhirnya, alhamdullilah... kami sampai juga ke Koh Lanta setelah 5 jam memandu... nanti aku sambung cerita di Koh Lanta plak yek...

Wednesday, July 27, 2016

HKSBP 2015 = SBP Basketball Championship 2015...

macam biasa, setiap tahun acara Hari Kecemerlangan SBP (HKSBP) peringkat Zon mmg sgt dinanti oleh pemain bola keranjang... jadi bila masuk bulan Februari, mula dah soalan2 kat mana HK tahun ni cikgu? dan mengikut jadual sepatutnya HKSBP 2015 mmg sgt dekat dgn IKUPS...

ntah macam mana, pengurusan tahun ni membatalkan HKSBP yang sepatutnya di adakan di mana2 sekolah SBP... pasai apa..??? anak murid aku asyik tanya soalan tuh, tp aku x de jawapan... jd budak2 tuh sgt kecewa sbb harapan diaog sgt tinggi thn ni... konon nak menang peringkat Zon dan mewakili Zon ke peringkat Kebangsaan katanya...

sepanjang perjalanan tuh aku mmg x tahu lah apa yang terjadi, yg kemudian berakhir apabila HKSBP zon di ganti dgn satu program 'SBP Basketball Championship' 2015... tempatnya bkn di sekolah, tp di gelanggang luar dan tiada penginapan disediakan...

kalau tak pergi, mmg hancur musnah lah harapan anak2 bola keranjang aku tuh... jomlah, kita pergi... tempatnya di Seberang Jaya, dan aku dan Teh kena pikir gak lah kami nak lepak kat mana sepanjang perlawanan , 5 - 8 Mac tuh... jauh plak nak berulang dari Bukit Kayu Hitam ke Seberang Jaya... 

kami mohon utk menginap di SMS Sultan Mohd Jiwa, Sungai Petani, sbb itu lah sekolah yang paling hampir yang dapat terima kehadiran kami masa tuh... terima kasih tak terhingga sbb sudi gak menerima kami menginap di SMS Sultan Mohd Jiwa...

nasib baik tahun ni ada Teh ikut sekali, jd mudah utk kami berpecah sbb pasukan lelaki bermain di gelanggang A, pasukan perempuan pulak di gelanggang B yg mmg jauh... aku tinggal dgn pasukan lelaki, manakala Teh lebih yakin utk pasukan perempuan...

rezeki mmg menyebelahi IKUPS agaknya thn ni, bila kedua-dua pasukan lelaki dan perempuan sama-sama ke peringkat akhir... seronoknya yg amat bila dapat masuk ke peringkat akhir...tp, bila tgk balik kat lawan pasukan lelaki dan perempuan di akhir, harapan nak dpt johan tuh macam dah makin malap sikit... 

tp, aku rasa badi x dpt johan dah terlekat sebati kot dgn IKUPS...  badi tuh byk kat pasukan perempuanlah, kot thn ni jangkit kat pasukan lelaki... bila mula2 pasukan perempuan masuk ke separuh akhir dulu, IKUPS kalah teruk dengan SEMESTI... sepatutnya kami x bertemu dgn SEMESTI, tp akibat daripada ada KUASA BESAR yg campur tangan, lawan kami bertukar dari IGOP ke SEMESTI...

kekalahan yg mmg aku akan ingat selamanya... oopppsss, kalah menang mmg adat, tp pasukan aku kalah kerana KUASA BESAR mmg x leh terima lah...

kalah kedua kali plak, malang jugak kot... bila pasukan perempuan dapat masuk separuh akhir masa HKSBP di SERATAS thn lepas, semua org melompat gembira sbb dpt ke separuh akhir sekali lagi... jd, malam tuh aku cabut undi, angkat2 tgk lawan IKUPS di separuh akhir SAINSKU.... alamak weh... awatlah malang sungguh... pasai pa lah depa tukaq pi boh Zon SQL masuk Zon Utara....

malang atau tak malang, kena usaha habis-habisan... semoga sentiasa berjaya walau apa pun yang terjadi....

Sunday, November 22, 2015

gambar kelas 2015...

majalah Al-Hikmah edisi ke 11 dah di edarkan kepada pelajar pada hari terakhir persekolahan 2015... tahun 2015, aku cikgu kelas 4 Ikram... walaupunbegitu tak banyak masa aku dengan ahli kelas 4 Ikram sbb aku tak mengajar kelas nih...

walaupun x banyak masa kami bersama sebagai guru-pelajar, tp aku byk berkongsi pengalaman dengan diaorg... semoga ahli kelas 4 Ikram 2015 sentiasa cemerlang walaupun di mana jua berada...


Thursday, June 25, 2015

phuket - krabi - hatyai

alhamdullilah, dah berehat... segarlah sikit.... hari ni, nak balik ke Krabi... pagi tuh, kami pi sarapan kat kedai depan hotel je... nasi campur ala Thai, sedap...

lepas makan, kami pun check-out dari hotel... sebelum meneruskan perjalanan pulang ke Krabi, kami singgah kat tepi pantai sekali lagi... dan amik gambar dulu, utk kenang-kenangan...


lepas tuh, kami pun meneruskan perjalanan pulang.... aku ingatkan ayah aku utk singgah di 'Sarasin Bridge'.... sekali, terlepas plak jalan utk ke bahagian bawah jambatan tuh.... x de rezeki nak amik gambar kat jambatan tuh...

tp, kami berhenti gak kat jambatan tuh, sbb ada gerai2 menjual barangan laut kering kat situ.... dan ayah aku beli nenas madu yang mmg manis gila...

sekali lg aku gunakan khidmat Waze utk penunjuk jalan pulang ke Krabi... ttp macam mana ntah, aplikasi Waze telah memberikan laluan terjauh utk sampai ke Krabi... dan kami terpaksa berpatah balik ke jalan yang asal... macam mana yang tersedar jalan jauh tuh..? bila berenti utk isi minyak, ayah dok beramah mesra bertanya kan jalan ke Krabi...

org tempatan di situ pun menunjukkan lah jalan ke Krabi.... ayah aku pun heran lah sbb dalam Waze tunjuk sebelah lain... lalu org2 di situ, suruh kami patah balik... sebenarnya jalan yg kami nak pergi berdasarkan Waze tuh pun betul, tp perjalanannya sgt jauh...

patutlah, nampak keadaan x berapa nak sama dgn keadaan masa nak pi Phuket hari tuh... heheheheee, dah salah jalan semua je perasan.... itu salah itu betul....

masa kami sampai di Ao Nang dah agak ptg... niat di hati nak tinggal di hotel tempat kami menginap dulu, La Venice Hotel... tp, agak susah nak parking kat kawasan tuh... kami melilau gak nak cari hotel dekat Ao Nang... pi tanya sana sini, semuanya full, kalau x full harga mahal gila...

last sekali, kami pergi je ke pekan Krabi dan tido di Hotel BoonSiam, hotel kami menginap masa dtg hari tu... selesa dan harga yang berpatutan...

esok harinya, kami teruskan perjalanan pulang ke Hatyai... dari Hatyai terus balik ke Malaysia... lepas ni, aku rasa aku akan buat tempahan awal utk hotel...

tidak ada masalah utk mencari hotel pada hari kejadian... byk pilihan hotel yang ada di sana... tp, aku rasa dengan buat tempahan 'online' kita dapat jimat gak wang sbb ada byk promosi harga kadang2 hanya ada pada tempahan 'online'... satu lagi, x perlulah kita melilau mencari hotel yg menepati bajet kita.....

lepas nih, kalau ada rezeki yang lebih, mungkin aku akan dtg sekali lagi ke Phuket, dengan lebih persedian nak terjun laut.... heheheheheeee...

Wednesday, June 24, 2015

krabi - phuket

alhamdullilah, setelah berehat, segarlah sikit nak menyambung perjalanan ke Phuket plak hari nih.... sebelum pi mana pun kena isi perut dulu... aku rasa agak mudah kalau nak cari makan terutamanya makanan Islam kat kawasan Krabi... majoriti penduduk Krabi beragama Islam....

lepas makan sarapan pagi ala kadar, sekadar mengisi perut, aku ajak ayah utk singgah di Aonang sekejap... dah malam td, tak de jodoh nak sampai ke Aonang... lgpun bila cuaca cerah, senang sikit nak cari jalan... kalau tersesat pun tak lah risau sgt...

dan seperti sebelum ini, aku gunakan khidmat Waze sebagai penunjuk jalan ke Aonang... rupanya agak jauh gak perjalanan dari pekan Krabi menuju ke Aonang... walaupun hanya memakan masa sekitar 20-30 minit tp, kalau sesat, tension gak lah... mau tak tension, kiri kanan penuh dengan pokok kayu balak, tak kayu balak hutan belukar...

alhamdullilah, akhirnya kami sampai gak di Aonang.... dan aku abadikan lah sekeping gambar kat Aonang nih... lepas tuh, kami teruskan perjalanan ke Phuket... perjalanan ni amik masa lebih kurang 2 jam...

xde pemandangan yang menarik sepanjang ke Phuket... yang ada, hanyalah kiri kanan jalan dihiasi dengan pokok balak yg hampir 3-4 meter tinggi aku rasa... xdelah nak jumpa bangunan yang tinggi2...  dan jalan nak ke Phuket ni agak banyak mendaki dan bengkang bengkok sikit... bg aku ni, gayat sikit lah...

di sebabkan aku x pernah sampai ke Phuket, walaupun menaiki kapal terbang, aku agak teruja utk melihat bagaimana Pulau Phuket terpisah dari tanah besar... ayah aku memberitahu ada jambatan yang menyambung pulau Phuket ni dgn tanah besar... dan aku membayangkan macam Pulau Pinang dengan Seberang Jaya...

perjalanan memandu ke Phuket lebih mudah berbanding memandu ke Krabi, sbb papan tanda kebanyakkan di tulis dalam tulisan rumi.... berbanding byk tulisan Siam semasa perjalanan dari Hatyai ke Krabi...

dan akhirnya, kami selamat tiba di Phuket, dengan merentasi jambatan 'Sarasin Bridge'... ada tempat bagi pejalan kaki di bahagian bawah jambatan nih... jd aku bgtau ayah aku untuk singgah kat jambatan tuh waktu balik nanti...

tempat pertama yang kami pergi ialah 'Patong Beach'... dan sekali lagi sebelum sampai ke destinasi, kena merentas muka bumi Phuket yang berbukit bukau ni... maksudnya jalan mesti bengkang bengkok dan mendaki bukit.... jgn lupa pastikan kereta yang anda naiki mmg diselenggara dgn baik sbb mmg Phuket ini xde yang tidak berbukit....

di sbbkan Phuket merupakan sebuah pulau.,..  jd, Phuket dikelilingi dgn laut... sepanjang perjalanan, banyak je pantai2 yang ada....

akhirnya setelah merentasi jalan berbukit bukau bengkak bengkok, kami sampai ke pantai Patong... salah satu tempat di mana berlakunya Tsunami pada Disember 2004 yang lalu...


dah lama gila dalam keta, perut pun dah lapar, kebetulan pun dah tengahari... ayah ajak jalan2 cari mana kedai makan yang ada... masa nak cari kedai makan, ternampak byk gerai2 makan tepi2 laut nih.... singgah je lah, lagipun dah lapar gila nih....

kami pun meninjau lah apa makanan yang ada... sambil2 tuh ayah bertanya kepada peniaga yang menjual di situ.... rupanya ada ekspo makanan muslim di pantai mulai malam tuh.... wah bestnya... x perlu lagi melilau nak cari kedai makan, makan je kat sini..


aku sgt suka makanan Thai... sbb pedas dan masam yg sgt sedap...

lepas makan, barulah kami bergerak mencari hotel utk menginap malam ni... hotel kat sini byk... cuma harga je lain... setelah bertanyakan harga setiap hotel yang kami singgah, akhirnya dpt lah satu yg menepati... murah dan bilik di tingkat bawah....


dan yang best sekali ialah kolam dok depan bilik... aku dah semangat nak terjun kolam malam tuh... TAPI...!!!! aku tak bawak plak baju nak pi terjun kolam... ayah aku kata, kita p beli je kat kedai2 depan tuh... setakat t-shirt ngan seluar basahan... malas lah pulak.... so, tgk je lah kolam tuh...


ayah tanya kat penjaga kaunter hotel, apa tempat menarik di Phuket selain dari pantai yang bersepah... dia mencadangkan byk aktiviti yang bersesuaian... tp, kami agak tertarik bila org itu mencadangkan utk melihat pemandangan dari matahari terbenam dari 'Karon View Point'...

jd ptg tuh, kami menaiki kereta utk ke tempat yang di sebut...


kebetulan plak awal gila kami ke situ, jd aku x tunggu lah sampai matahari terbenam... tp pemandangan pulau Phuket dari atas sgt mengangumkan...


dari atas puncak Karon, kami pergi ke Rawai... tp, oleh kerana hari dah mula gelap, nak berjalan nih x berapa pasti... cari tempat mesti tak jumpa... jd malam tuh, kami pi semula ke ekspo kat pantai Patong tuh... lepas makan, kami blk bilik... urus diri, dan berehat.... esok kita jalan sebelum pulang ke Krabi....