Sunday, June 5, 2016

Guiin, China

tunggu punya tunggu... akhirnya sampailah hari utk terbang... 2 minggu sebelum hari penerbangan, aku dapat panggilan dari pihak Poto Travel tentang penukaran tarikh penerbangan... jangkaan sebenar ialah pada 27hb Mei, tp ada masalah teknikal, jd tarikh dipercepatkan ke 26hb Mei...

mula2 aku agak pening sbb aku nak kena amik cuti 2 hari sebelum sbb cuti sekolah negeri Kedah bermula pada hari Jumaat... tp nak terbang pada hari Khamis... mksdnya Rabu aku dah kena balik Kulim... tp, ingat, manusia merancang tp Allah menentukan... tiba2 tangan aku kena patah, kena simen dan dapat cuti... so, tak dak masalah nak terbang hari apa pun...

waktu penerbangan ialah pukul 6.45 pg.. mksdnya kena ada di lapangan terbang 3 jam sebelum penerbangan... jd utk memudahkan pergerakan, aku tempah hotel berdekatan dgn KLIA 2... ooohhhh, lupa, kali ni, aku ajak sekali kawan aku Zura utk join ke Guilin...

jd, mintak hotel tolong kejutkan kitaorg pg tuh... sambil bersiap, Zura pun sampai dari Negeri Sembilan... jom lah kita ke sana... ini pertama kali aku naik kapal terbang dari KLIA 2 sejak KLIA 2 beroperasi...

bila sampai je KLIA2, aku ngan Zura apa lagi mencarilah kumpulan jalan2 ni, yg diberitahu akan di ketuai oleh En. Mustapha... pukul 3 pagi, KLIA 2 dah penuh macam dalam pasar... punya ramai manusia... cari punya cari akhirnya jumpa lah... aku ingat En. Mustapha ni berumur, sekali alahai baya2 adik aku rupanya... heheheheheheee...

selesai 'check-in' bagasi semua, kami pi makan dulu... satgi mau kebuluq kalau tak makan... kemudian aku ngan Zura pi cari lah roti buat bekal...

leps makan semua, kami pun masuk lah ke balai berlepas... mak ngan ayah aku kata, depa tak mau jalan jauh2 satgi penat mengah jenuh... jd, mak ngan ayah tunggu 'buggy service' kat depan pintu masuk balai berlepas nih... aku ngan Zura konon dok buat berlagak nak jalan konon...

selalu aku dengar kawan aku cita, yang kena jalan jauh dalam KLIA 2 nih... ampun, mmg jauh gila... tp, dah td mengaku nak jalan, so, kami pun jalan2 lah... tp, sambil dok sembang2 tuh, tak lah rasa sgt... tp, kalau sedang mengejar masa penerbangan, mmg aku cadangkan ko masuk lah cepat2... kalau dak, bye2 lah flite korang...

jalan punya jalan punya jalan sampai lah ke hujung... kena turun lif plak dah... kat situ terjumpa mak ayah aku... pasai buggy tak dak lif utk turun... so, org kena turun dari buggy dan turun lifutk ke tingkat bawah... dari lif tuh kami teruskan perjalanan... bkn nya dah dekat, jauh jugak... mau tak jauh, kami kena pintu yang paling hujung...

kebetulan dah masuk waktu Subuh, pastu surau plak dok depan dgn pintu berlepas... lepas solat pun sempat lagi lah menunggu dan amik2 gambar... patah tgn pun jalan mesti diteruskan... hehehehehehee..


penerbangan kami ke Guilin, China dengan menaiki AirAsia... alhamdulillah perjalanan ke Guilin selama 4jam ++ lancar...


sampai kat sana dalam lebih kurang jam 10.45pg macam tuh... tak dak beza waktu antara Malaysia dengan China.... so, mudah nak tgk jam... lupa dah nak amik gambar pi amik bagasi semua, kami pun di sambut oleh Francis, pemandu arah kami di Guilin utk sepanjang lawatan... jom kita naik bas dulu... kita cari tempat2 belakang sikit...


Francis selaku pemandu arah sepanjang lawatan ni mulakan dengan memperkenalkan diri... dan menceritakan sejarah Guilin... agak jauh jugak lapangan terbang dari bandar utama... dalam cerita2 Francis dia sebutkan apa aktiviti hari tuh...

tp perkara yg paling menarik aku rasa, bila dia sebuat pasal makan... heheheheheeee... so, kami dibawa ke restauran untuk makan dan solat di masjid yang kebetulan belakang restauran tuh ja...



alhamdullilah.... walaupun di negara China, makan dia sgt sedap... tp, kena ingat, di China makan dia paling dominan ialah sayur... dah kenyang perut, baru lah kita pi jalan2...

jalan2 aku cita dalam entri yang lain plak lah... jumpa dalam entri selepas nih... 😚😚😚

Saturday, June 4, 2016

nak pi Guilin, tp tangan simen..??

kali ni aku nak pergi ke Guilin plak... sebenarnya Guilin takde langsung dalam plan aku... aku lebih berminat utk ke Xian... tp, sebab mak ayah aku nak ke Guilin, aku ikut je lah...

aku pergi ke Guilin kali ni dgn pakej Poto Travel... biasalah, nak pi jalan2 nih, abes semua baju beli baru... hahahahahahaaa...

tp, nak jadi cerita, 'malang tak berbau'... aku bawak pelajar ke pertandingan kereta solar... sekolah tuh dekat2 daerah sekolah aku gak... bkn jauh pun... masa nak uji kereta solar tuh, diaorg buat kat luar kelas... masa tuh tengahari, tu dia matahari dok atas kepala baguih dok ada... mmg panas gila... dalam panas2 tuh, teruja plak ada sorg pelajar aku, kereta solar yg dia buat dapat pi peringkat akhir...


masa dok tunggu nak mula peringkat akhir, aku pi la duduk kat kaki lima kelas dekat2 situ... aku pun amik gambar dari kaki lima kelas je... ntah macam mana, masa jalan2 dari kiri nak ke kanan, aku jatuh dari kaki lima tuh... dan yg malang ialah, masa aku jatuh, tgn aku tertampan lantai... pendek cerita, tulang aku retak... simenlah tangan, tgn kiri...

nangis weih, sakit... korang penah patah tulang dan kena simen dak..?? hanya org yang penah pakai simen je paham... kucing aku lah teman tiap2 hari... dan juga semua kawan2 yg mai melawat dan ada yg siap tolong belikan nasik, terima kasih...


masa kejadian tuh jadi, ada lagi 2-3 minggu lagi nak terbang ke Guilin... bila teringat nak travel, ah sudah... macam mana nak travel ngan tangan bersimen...?? baju apa aku nak pakai..? baju baru yg beli ari tuh tak leh pakai lah..?? kalau nak pakai t-shirt mesti tgn pendek, nak pakai cardigan ka..??

terpaksa terima hakikat nak kena travel dgn simen di tangan... mak ayah mai amik aku, dah dapat cuti, kita balik kampung je lah kan... sebelum blk, aku pergi ke Hospital Tunku Fauziah, Perlis sebelum aku blk Kulim... dgn harapan, nak mintak buka simen ganti ngan sesuatu yg lebih senang utk travel...

bila jumpa ngan doktor, dia pun menelek X-Ray tulang aku tuh... doktor kata, nih, macam retak tak retak je,,, aku pun senyum berharap... dan doktor pun kata, takpelah kita bukak je simen.... APPPPAAAAAAAAA.... seronoknya aku...

akhirnya bukak lah simen tuh... tp, sebenarnya sakit tau... sakit sungguh... bukan pasai sakit simen tuh...sakit retak tuh... tp sakit tuh tak rasa sgt sbb seronok tak payah pakai simen... yeeeeeaaaayyyy.... jom kita jalan2...