Monday, March 27, 2017

KOH LANTA...

sebenarnya ramai yg tak tahu bila aku sebut Koh Lanta... yg org penah dgr selalu, Krabi atau Phuket... bagi aku kalau diberi pilihan utk pergi ke Krabi atau Phuket... aku akan pilih Koh Lanta... tarikan utama Krabi dan Phuket tentulah laut.... kepadatan org di pantai2 sebelah Phuket dan juga di AoNang tuh menyebabkan aku pilih Koh Lanta kalau nak p mandi laut...

aku cita pengalaman aku di Koh Lanta je lah... nanti korang boleh datang sendiri... lepas dah jenuh memandu 5 jam dari sempadan, kena lah cari tempat nak tido dulu... jadi kami pun melilau lah sekeliling pulau...

ayah aku jenis org yg mmg tak suka buat tempahan awal atas talian... walaupun sebenarnya aku cadangkan utk memudahkan kerja dan tak perlu tercari2 kat mana nak tido, boleh tempah atas talian dari Agoda... byk pilihan dan harga yang berpatutan... tp kalau suka cari hotel 'walk-in' macam ayah aku pun bleh...

tp, disebabkan tahap kelaparan yang tinggi, kami singgah makan dulu sebelum mencari hotel... untuk pengetahuan yg tak pernah pergi... penduduk pulau ni ialah masyarakat Muslim... utk makan, tak dak masalah sgt... tp, kedai2 makan kat dalam pulau ni lebih byk menawarkan makanan berbentuk 'Western' kerana ramaiya pelancong barat kat sini...

lepas makan, baru bergerak p cari tempat nak tido... senang nak cari hotel atau resort kat sini... masuk ja mana2 jalan yg menuju ke pantai mesti akan ada pilihan hotel atau resort... cuma sedia duit ja...

cari punya cari punya cari, ayah masuk satu lorong... dan mmg pemandangan laut sgt cantik... cuba2 nasib ja, harap ada lah bilik yg kosong... kat Koh Lanta ni, disebabkan ramai sgt pelancong2 barat, jd, tak payah nak risau nak cakap bahasa apa... cakap ja bahasa Inggeris, tak perlu nak beria nak cakap Thai pun...


mmg tak de kawasan nak parking2 kereta... sbb kebanyakkan pelancong dtg dgn van atau pun dtg dgn kapal terbang... mat salleh, main jln kaki jer... jd, kereta kami je lah yg ada dalam kawasan tuh... bila mula2 masuk kawasan nih, mmg dah tertarik dgn pemandangan yg cantik.... dan rumah2 dia agak comel... so, bila tanya harga... dia berikan harga yg sgt 'reasonable'... ayah aku terus bersetuju utk ambil 2 bilik dan menginap 2 malam...


ooohh, lupa... tempat ni nama Lanta Summer Beach Resort... tanya punya tanya, harga satu bilik 800 baht... so utk 2 bilik harga jadi 1600 baht... sbb nak amik 2 malam, jadi ayah mintak kurang sikit... bg aku utk bilik yg selesa seperti ni harga sgt berpatutan... tp, yang kureng sikit sbb diaorg tak terima kad kredit... hanya penggunaan tunai je...

elok je kami selesai buat pembayaran semua, hujan pun turun dgn lebat... jadi kami pun duduk je kat lobi sambil tgk laut dalam hujan... tak berapa lama lepas tuh hujan pun berenti... so, aku ngan mak aku pun pi lah jalan2 tepi2 laut sambil amik gambar....


dah nak malam, blk solat dulu... berapa meter je rumah kami tuh dari laut... lepas solat semua, kami pun keluar makan malam... tak order makan spesel2... makan nasi goreng ngan somtam ja... jadilah, bukan nak mai makan, nak mai bercuti... balik rumah penginapan dan tido...

esok pagi, kami sarapan berat... sbb lepas sarapan, aku dah bercadang nak pi terjun laut dgn mak aku...


mat salleh belakang tuh, tgk je kami makan berat utk sarapan... diaorg makan roti ngan teh panas ja... heheheheheee...

lepas makan, kitaorg blk ke resort tempat kami menginap... masa tuh air tgh pasang... jd masa tuh air surut lah sikit... nampak lah batu2 tepi2 laut tuh... so, aku ngan mak aku pi lah dok lepak2 atas batu sambil kena hempas dgn ombak air pasang... yg bestnya ialah, tak ramai pun org nak main2 tepi laut nih... kat pantai pun tak lah ramai org berjemur macam pantai di Phuket atau pun di Aonang...


ayah aku tgk dari jauh je... dia lepak kat kerusi bawah pokok kat tepi pantai tuh...aku ngan mak aku dok main2 ombak... org lalu lalang kat situ dok cari kulit2 siput, senyum2 ja kat kitaorg... ada yg lambai2 sambil senyum tgk aku ngan mak aku dok dalam laut... eeehhh, tepi laut... hehehehehehee...

masa tgh2 dok asyik dok main air, mak tegur sorg pelancong yg dok kat situ... kami pun sembang2 ngan dia dan suami dia... sgt ramah... aku pun saja2 lah tanya, berapa kali dah dia dtg ke Koh Lanta... dia kata, kali pertama dia dtg ke pulau tuh tahun 1997... mak ehhh... aku bgtau lah yg ni kali pertama aku sampai sini... dia kata dia dari Sepanyol... dan dia dan suami akan dtg setiap thn dan lepak kat pulau ni 3 - 4 minggu... 'nice meeting you, Marissa'...


tak larat dah berendam... aku ngan mak pegi join ayah yg dok bawah pokok... lain kali kalau aku pi lagi mandi laut, nanti aku sedia baju mandi muslimah siap2... t-shirt dan seluar yg aku pakai tuh mmg tahap nak kena lupus dah tuh.... kalau pakai t-shirt bkn tak boleh, tp, kena ingat lah, abes pasir halus tuh masuk dalam baju semua...

tengahari tuh, lepas solat kitaorg jalan2 dari awal sampai hujung pulau... besar pulau nih... masa kami tanya org kat resort tempat kami menginap, dia kata jalan sampai hujung akan jumpa rumah api... dan itu lah jalan hujung... aku ingat jalan tuh akan pusing satu pulau...

mula2 kami ke pantai yang mula jumpa bila masuk ke pulau nih... pantai KawKwang... mmg cantik pemandangan kat sini...


lepas tuh, jalan2 lagi... ke pantai Phra Ae... pantai kat sini pun sgt cantik...


kalau nak 'island hoping' macam kat Krabi pun boleh je dari sini... boleh cari tiket kat pelabuhan Saladan... tp, sbb masa pi Krabi dulu aku dan mak ayah dah penah ke PhiPhi Don, jd kami tak lah pegi 'island hoping' sekali lagi.. kalau nak rasanya boleh terus tanya kat hotel tempat kita menginap, mcm mana nak dapat kan tiket utk 'island hoping'...


tp, sbb dah makin ptg, lagipun nak kena save kan minyak keta utk balik ke tanah besar esok jd kami tak pusing abes satu pulau... lain kali kalau ada peluang ke sini lagi, kami kena pastikan minyak kena isi penuh sebelum naik feri ke Lanta Noi... tp, kena ingat, harga minyak kat Thailand lagi mahal dari harga minyak di Malaysia...

ptg tuh, aku ngan mak aku pi terjun lagi kat tepi laut... pastuh mak aku malas dah nak kena pukul ngan ombak dia pi lepak ngan ayah aku kat kerusi bawah pokok... sambil2 tuh, tunggu matahari terbenam... pelancong2 yg kami jumpa semua kata yg pemandangan matahari terbenam di pantai Khlong Kong antara yg paling cantik...

video

tp, cuaca tak berapa cantik petang nih... dan aku pun cuma amik gambar dari telepon je... jd gambar aku tak le secantik mana...


nampaknya, terbenam matahari, masuk lah maghrib... kami pun balik ke bilik, solat semua... pi keluar mkn mlm dulu... lepas mkn, ayah ajak duduk tepi pantai... kebetulan ada bar kecik kat situ, jd adalah ramai pelancong2 kat situ... kami dok kat kerusi yg sama ayah lepak ptg td... ramai org dok jln2 sepanjang pantai... sambil dgr bunyi ombak... bestnya dgr bunyi ombak...

kemudian balik dari pantai, lepak kat depan bilik plak... ada buaian yg siap pasang kat depan setiap bilik... sambil makan2 bekal yg beli hari tuh, sembang2 ngan mak ayah pastu dengar bunyi ombak dari jauh, mmg sgt mendamaikan...

pastuh, hujan pun mula turun, kami pun masuk bilik then tido... esok pagi kami akan bertolak balik terus ke Bukit Kayu Hitam...

Saturday, March 25, 2017

bukit kayu hitam - koh lanta

cuti pertengahan semester mac 2017, aku dgn mak dan ayah bercadang nk menjelajah Koh Lanta plak... macam mana tiba2 nak pi Koh Lanta..? masa ke Krabi tahun 2015 dulu, aku nampak ada simpang ke Koh Lanta... aku tanya ayah aku ada apa kat Koh Lanta, dia pun tak tau dia kata... yang pasti dalam bahasa Thai, Koh tu maksud pulau... jadi kami pun kata, oklah next trip kita p Koh Lanta...

tak byk yg aku tahu pasai Koh Lanta... bila sembang2 ngan pemandu sekolah aku, aku dpt tau yg pulau ni boleh akses dengan kereta... kena naik feri tp feri kereta, bkn feri penumpang... lagi best, boleh memandu terus ke sana...

jd utk mengurangkan masa perjalanan, mak dan ayah tido kat umah aku jer... sbb umah aku sebelah pintu pagar sempadan jer (hiperbola sgt, heheheheheeee)... dekat lah bkn nya sebelah sgt... esok pagi2 pukul 7.00 kitaorg terus bertolak ke imigresen... awal lagi nih, ingat takde lah kereta berbaris... rupanya dah penuh kereta dan bas menunggu barisan...

bila sampai kat sempadan Thai, kena letak kereta dan jalan ke imigresen Thailand... dulu2, ada tempat letak kereta bersebelahan dgn imigresen Thailand... tp sbb diaorg sedang menaiktarafkan kawasan ni, jd terpaksalah letak kereta jauh sikit dan kemudian berjalan...


bagi yang dah biasa pergi ke Thailand dgn kereta sendiri mesti dah tau apa nak kena buat... bg yg tak pernah masuk ke Thailand dgn kereta sendiri, jgn lupa utk bawak geran kereta yg dipandu... kemudian beli insuran kereta Thailand... dan isi borang putih utk masuk ke Thailand... ada satu lagi borang kena isi kalau memandu kereta... boleh isi semua borang dkt imigresen Thailand, tp amik masa lah... sbb barisan utk cap pasport tuh panjang berjela...


mungkin kami bertolak awal sikit kot, jadi barisan utk cap pasport tak lah sepanjang mana... kalau dak mau paling koman 15 - 30 minit dok tang tuh ja... jd utk mudah, isi lah borang2 tuh masa di Malaysia... byk kedai2 di Changlun yg menawarkan perkhidmatan menulis borang nih... tp kena bayaran lah.... oohhhh, kalau rasa nak guna pas sempadan @ 'border pass', boleh kalau perjalanan hanya ke sebelah Hatyai atau Songkhla... sbb kalau lebih dari Songkhla, mesti guna pasport utk masuk ke Thailand...

dah abes semua keje kat imigresen, jom kita mulakan pemanduan ke Koh Lanta.... kami singgah makan roti canai kat Sadao... kemudian beli pisang mas utk bekal sepanjang perjalanan ke Koh Lanta nanti... perjalanan ke Koh lanta dalam anggaran 4 - 5 jam dari sempadan...


makan roti canai sorg 3 keping... pastu siap bungkus lagi... maklumlah jauh perjalanan, kalau lapar kita berenti makan... ayah beli mempelam konon buat bekal juga... last sekali kat dalam kereta tuh penuh dgn bahan utk di makan...

disebabkan kami dah penah memandu ke Phuket dulu... dan masa tuh, aku gunakan aplikasi Waze utk tunjukkan jalan ke Phuket... kali ni, rasa macam yakin, jd aku kata kat ayah kita tak payah beli sim kad Thai utk dapatkan internet nak guna aplikasi Waze... sbb utk ke Koh Lanta, jalan yg sama kalau nak ke Krabi atau Phuket... cuma kalau nak ke Phuket kena sampai Phang-Nga...

cuma cari jalan menuju ke Pathalung... dari Pathalung perjalanan menuju ke Trang... dan dari Trang kita akan nampak papan tanda ke  Krabi... aku rasa perjalanan agak mudah kerana papan tanda sgt banyak menujukkan arah perjalanan ke Pathalung... masa di Hatyai, tak dak papan tanda yg tunjuk ke Krabi tau.... semua akan tunjuk ke Pathalung...

masa kami di Trang, kami tersalah masuk ke dalam pekan Trang... seingat aku masa kami ke Krabi dulu, kami tak masuk langsung ke pekang Trang... dari pekan Trang, kami masuk ke kawasan perkampungan... jalan masih cantik, sunyi sikit... dan agak byk lori2...

tp, tak de masalah, masih jumpa blk jalan utk ke Krabi... utk ke Koh Lanta, kita tak perlu sampai ke Krabi... walaupun jalan sama, tp akan ada simpang utk ke Koh Lanta....

perjalanan jauh2 nih, mesti kita risau nak ke bilik air... walaupun jalan ni di sebut sebagai lebuhraya, tp tak de sebarang RnR macam kat Malaysia... kalau rasa nak ke bilik air, stesen minyak sepanjang perjalanan ada tandas yg selesa dan bersih... dan ada beberapa stesen minyak mempunyai kedai 7 eleven... aku rasa kekerapan stesen minyak makin berkurang bila dah sampai Pathalung... dari Pathalung ke Trang, agak sunyi dan penuh dgn pokok2 getah atau pun bukit bukau...

dah dkt2 tengahari tuh, mula lah lapar... papan tanda Ko Lanta dalam 44 kilometer lagi... tak pasti kiraan tuh sampai ke Koh Lanta atau ke pelabuhan... sambil dok cari2 tempat nak berhenti nak makan bekalan yg bawak td, aku ternampak papan tanda Koh Lanta ke arah kiri... tp, kami berenti dulu dkt stesen minyak selepas simpang kiri tuh... x berapa pasti betul ka simpang kiri tuh... satg simpang kiri depan lagi... lg pun dah lapar dan dah masuk zohor, berenti dulu lah...

lepas makan, ayah tanya kat org kedai di stesen minyak tuh jalan ke Koh Lanta... dia kata kena U-turn ambik balik simpang dan terus je... tanya2 lah ada dak masjid dkt2 sini, org tuh cakap kat simpang tuh nanti ada masjid...

dah makan, sekarang kami kena u-turn... masa buat u-turn tuh ada byk gerai2 yg jual buah nenas... so, mak dan ayah bercadang blk dari Koh Lanta nanti, singgah utk beli nenas... kebetulan hujan plak... jd kami singgah utk solat Zohor di masjid... tak sempat nak amik gambar sbb hujan sgt lebat... dah selesai solat kami teruskan lagi perjalanan...


ok... dah dekat... sepanjang perjalanan menuju ke Koh Lanta mmg sgt sunyi... mmg kawasan perkampungan sungguh2... tak tensen memandu...


dan di sepanjang perjalanan ke Koh Lanta, setiap kampung mesti akan ada masjid... jd kalau terlepas masjid awal2 td, mmg akan jumpa byk lagi masjid...

rasa macam jauh gak memandu, tiba2 ayah berhenti dan kata beli tiket kat situ kot..??? aku kata tak kan kot, kat dpn lg kot... jd ayah aku pun teruskan perjalanan... rupanya terus sampai hujung jalan.. depan tuh dah nampak laut...

byk kereta beratur dan berikan tiket kpd penjaga kat situ... aku pun turun tanya, dalam bahasa inggeris lah, kat mana nak beli tiket... sekali, org tuh jawab kat aku dlm bahasa Thai, hahahaha... tp boleh lah paham, sambil bercakap dia tunjuk2... oooh, betul lah, masa ayah aku berenti td masa nak beli tiket... mana lah aku tau... pertama kali kan.... lepas ni tau dah la...

so, patah balik, beli tiket... tak pasti tiket ni dikira berdasarkan sebuah kereta atau bilangan penumpang di dalam kereta... yg pasti, aku perlu bayar 140baht utk tiket pergi... tiket balik kena beli masa nak blk nanti...


sekarang beratur semula utk naik feri... ini kereta naik feri yek... x perlu beratur panjang pun... ada tiga feri yg mengangkut kereta ke Lanta Noi dari pelabuhan Hua Hin..


feri ni bergerak lambat sikit... perjalanan atas feri nak ke Lanta Noi ambik masa lebih kurang 10 minit gak rasanya... kalau tgk keadaan sekeliling, kawasan ni mmg sgt terlindung... jd tak de ombak2 besar kat sini...

bila sampai kat Lanta Noi (Lanta Kecik) kita kena ke Lanta Yai (Lanta Besar) pulak... sbb semua hotel2 berada di Lanta Yai... tak de masalah sgt nak ke Lanta Yai dari Lanta Noi... tgk papan tanda ikut je arah yg diberikan... sebenarnya Lanta Yai ni terpisah dari Lanta Noi... sebelum2 ni utk ke Lanta Yai kena naik lagi satu feri ke Pelabuhan Saladan kalau tak salah aku... tp sekarang, dah ada jambatan yg menghubungkan Lanta Noi dgn Lanta Yai...


akhirnya, alhamdullilah... kami sampai juga ke Koh Lanta setelah 5 jam memandu... nanti aku sambung cerita di Koh Lanta plak yek...