Tuesday, February 14, 2012

menghilangkan stress...???? bandung-jakarta (i)

tak sabar2 nak tunggu cuti utk Tahun baru Cina baru2 nih... apa tak nya, seronok nak pi berjalan ke Bandung dan Jakarta... duit kureng, tp, bila sebut je pasal jalan2, lupa terus pasal duit kureng tuh, heheheheheee... sampai je 20hb Januari, macam nak lompat rasa... tak sabar nak naik kapal terbang pi Bandung... satu cara utk menghilangkan stress, padahal baru 3 minggu keje (stress konon)...

perjalanan dari penang ke KL tension sungguh.... dah lah flight delay dekat 1 jam, so, sampai LCCT, KL dah dekat jam 6 ptg... dari LCCT ke KL Sentral hampir 1 jam gak, dah maghrib aku sampai kat KL Sentral... then aku tepon makcik aku kat Shah Alam, bgtau kata aku dah sampai... jd, aku pun nak naik lah komuter ke Shah Alam... turun2 ke platform, mak ehhhh, manusia, ramai gila... tunggu tren ke Pelabuhan Klang, hampir 3 jam... aku sampai umah makcik aku dah jam 11mlm... nak jalan punya pasal, 3 jam pun 3 jam lah....

esoknya, adik sepupu aku tolong antar ke LCCT sbb meeting point kami kat sana... then, kami sama2 naik flight ke Bandung dari LCCT.... akhirnya sampai jugak ke Bandung, Indonesia, selamatnya, alhamdullilah... tp, yg seronok tgk airport dia... satu pintu masuk, satu pintu keluar... 

muka baru keluar dari kapal terbang lepas 2 jam....

inilah rupa airport Bandung...

kena ada bukti dah sampai....
so, kami bertiga di jemput oleh Andi di airport... Andi lah yg akan bawak kami nanti bergerak ke sekitar Bandung dan ke Jakarta... jejak je kaki ke Bandung, greeting yg di beri oleh Andi, ialah "Selamat datang ke Bandung, kota shopping"... tak dapat bygkan apa yg nak dibeli belah di Bandung nih... walaupun dok dengar cita ramai org ttg keseronokan membeli belah di Bandung...

then, kami semua naik van, sbb nanti ada lagi 3 org yg akan join... pi shoping dulu, waktu tuh nak tergelak jugak, first time pegang duit besar gila... cashier tuh minta Rp 10,000 aku belasah bg Rp100,000... cashier tuh pun senyum je, nampak sangat nih mai dari ceruk mana ntah, hahahahhaaaa... abes gak sekerat duit aku... mana tak abes, sekali convert, terkejut beruk, murah gila... hah, belasah lah, apa lagi... patutlah dinobatkan sebagai kota shopping...!!!

tp, sabar gak, sbb objektif asal nak p Pasar Baru..... wuuuuiissshhh, mak aku siap pesan macam2 dah... duit yg ada kena belanja secara berhemah, heheheheheheee... then, malam tuh, lepas shopping2 tuh pi jemput member lagi 3 org kat airport...

esok pg, semua setuju nak pegi ke Tangkuban Perahu dulu, sbb jalan ke situ selalu macet (jem)... orait, jam 7.30pg kami semua dah siap nak bergerak... sarapan dulu, then bertolak ke destinasi... mmg dah target, atas2 gunung nih mesti sejuk punya... bila sampai, bukan setakat sejuk, ngan angin punya kuat, rasa macam nak terpelanting je, kena tiup ngan angin... yg satu tak leh tahan, punya gayat, boleh main parking2 keta dekat tepi pagar... pagar lak pagar kayu je, kat sebelah pagar tuh kawah gunung berapi... gila punya gayat aku...

Kawah Ratu...

punya kuat angin...

ambil gambar dgn gayatnya....
dah tgk kawah gunung berapi, so, kami turun dari Tangkuban Perahu dan balik semula ke Bandung.... so, objektif kami seterusnya ialah menuju ke Pasar Baru.... dalam kepala aku ni, dah terbayang nak cari telekung, tudung, pastu kain pasang dan apa2 yg terjumpalah di Pasar Baru tuh... amik kau, rupanya, 6 tingkat semuanya.... masa lak terhad, Pasar Baru ni tutup jam 5 ptg... apa lagi, kami memulakan aktiviti membeli belah dgn jayanya.... 

pilihan telekung yang pelbagai...

kebetulan lak kami mula dari tingkat atas sekali.... so, menuruni tingkatlah kami... last sekali sampai kat tingkat 2, jenguk ke bawah tingkat 1, manusia punyalah ramai gila2... so, kami amik keputusan, tak payah lah turun ke bawah, lagipun barang2 yg kami cari semua dah ada dalam tangan... aku rasa utk org yg suka shopping, mmg gila seronoklah ke Pasar Baru nih, mau tak, mintak je kurang, insyaallah, mesti kurang punya lah... aduh, tgn pun naik lenguh dah dgn beg penuh di tgn.... jom lah balik....!!!

mlm tuh, balik hotel, macam biasalah dok tayang barang yg baru beli td, dok banding harga lah, dok pikir nanti nak dtg lagi lah, macam2... tidolah, esok nak p Jakarta lak... 

3 comments: