Tuesday, June 23, 2015

hatyai - krabi

cuti pertengahan penggal... yeeeaaaayy, cuti sekolah 2015 dah mula.... macam2 dah rancangan dibuat untuk menghabiskan cuti sekolah kali ni....

rancangan awal aku ngan mak ayah aku ialah terbang melawat ke Indonesia iaitu ke Padang / Bukit Tinggi.... tp ntah pasal apa, banyak betul halangan nak pergi ke Padang / Bukit Tinggi nih... jd akhir sekali, kami sekeluarga tak jadi lah ke Padang... rancangan bertukar, bila ayah cadangkan untuk batalkan je rancangan ke Padang, dan kami ke Phuket utk cuti nanti... aku setuju jer...

disebabkan Krabi, kami dah penah sampai waktu thn 2011 dulu... tp, waktu tuh kami pergi dengan khidmat van... so, kali ni kami bercadang untuk pandu kereta sendiri dan uruskan perjalanan kami sendiri... mula2 aku nak tempah hotel guna agoda je... tp ayah aku kata, kita pergi 'walk-in' je nanti... mana2 hotel yang 'available'....

aku tak lah rasa jauh sangat perjalanan nak ke sempadan Thai, sbb aku mmg tinggal kat Bukit Kayu Hitam jer.... pg2 lepas sarapan kat rumah, kami pun bertolak lah ke Hatyai.... sebab dah banyak kali, maksud aku sudah banyyyaaaakkkk kali, so, aku tak de teruja gila....

bagi yang nak memandu sendiri ke Thailand, cuma perlu buat insuran keta Thailand... eeerrrr, tak salah aku RM14 utk seminggu kot (ini harga thn 2015 yek).... jgn lupa isi borang utk mengecap paspot dan sediakan lah RM2 masa nak cap paspot tuh.... aku tak tau bila masa barisan kat kaunter paspot ni xde orang... sbb aku pi masa mana pun, pg ke ptg ke mesti barisan panjang berjela...

zaman sekarang kan dah canggih... takut satg salah jalan ke Krabi, aku beli sim kad tepon yang boleh guna internet sekali.... tak delah mahal sangat, aku beli dalam 330Baht je (lebih kurang RM35)... kalau nak gunakan perayauan antarabangsa pun bleh... tp aku rasa agak mahal kalau guna 'roaming' merentas negara....

kami drive dulu ke Hatyai... kat sini, kami isi perut dulu sbb perjalanan dari Hatyai ke Krabi amik masa lebih kurang 4 jam.... so, aku pun mula gunakan Waze utk perjalanan kami... aku compare penggunaan Waze dgn Google Maps, xde beza sgt....

sebelum ni, tak dak lah aku tumpukan perhatian pada sekeliling kawasan semasa dalam perjalanan ke Krabi... tp bila dah drive sendiri, so, aku pekalah sikit dengan alam sekeliling.... jalan sgt cantik, tak berlubang dan besar... tak banyak sangat kenderaan yang lalu lalang, bkn sunyi, tp tak de lah sampai penuh sesak jalan dengan kenderaan...

perjalanan ke Krabi agak bosan.... bukan apa, xde langsung pemandangan yang menarik sepanjang jalan.... semuanya hanyalah hutan belukar jer.... ngantuk gak.... punyalah lama perjalanan, akhirnya kami berenti sekejap kat stesen minyak mencari tandas.... tgk dari rupa fizikal bahagian luar, macam tak berjaga... rasa macam tak selesa nak ke tandas pun.... bila masuk tgk, mmg tertipu dgn rupa luaran yang buruk tuh.... sgt bersih tandas kat situ....

mata aku asyik baca 'signboard' jer.... tgk Krabi berapa jauh lg.... sebenarnya dalam waze pun, ditulis 'estimated time arrive'.... akhirnya bila sampai kat pekan Krabi, rasa macam lega.... dan pekan Krabi masih lagi sama seperti 4 thn lepas, x de byk berubah...

tempat pertama, kami amik gambar kat ikon pekan Krabi.... batu bentuk ketam kat situ.... tempat ni macam tempat wajib lah, kalau tak bukan nama sampai kat Krabi...


perut pun dah mula lapar... maklumlah lama gila dlm keta.... kami pun pergi ke kedai makan masa mula2 kami sampai thn 2011 dulu.... dah lah lapar, parking full tuh... aduih...!!! kitaorg nak makan gak kat situ, sbb kedai makan tuh kedai muslim... nak melilau cari kedai muslim agak payah sikit... last sekali ayah suruh aku ngan mak turun pergi buat pesanan, dia tunggu dalam keta jer.... elok kitaorg pesan makan, ayah pun dtg....

pastuh ayah tanya, nak tido di mana, nak cari hotel di pekan Krabi atau nak ke Aonang... aku jawab, jomlah kita ke Aonang.... so, lepas makan, kitaorg terus ke Aonang.... tp, disebabkan hari hampir malam, dan kebetulan plak samsung ku pun dah abes bateri.... x de lah Waze utk tunjuk jalan.... dah tuh, gelap plak sbb dah malam.... baca punya baca kona kanan kona kiri, aihhh.... lah ni tempat sama gak...

ikut perjalanan dalam 20 minit je dari pekan Krabi ke Aonang.... tp dah disebabkan salah tang mana ntah, kami sampai balik ke tempat yang sama iaitu kat pekan Krabi.... ayah cadangkan tido je di pekan Krabi, sbb agak berisiko nak ke tempat yang tak biasa dan malam plak....

akhirnya, kami semua tido di Hotel Boonsiam.... hotel yang sama kami tido masa datang thn 2011 dulu.... rasa mmg x de jodoh nak ke Aonang hari ni, x kesahlah, lebih baik berehat je.... lagipun dah seharian dok dalam keta hari nih...
selamat malam... insyaallah, esok akan ke Phuket plak...

No comments:

Post a Comment