Wednesday, February 27, 2013

bercuti ke Ho Chi Minh (hari 1)

bercuti adalah utk berehat.... so, bg org yg bekerja, bercuti adalah satu nikmat yg payah utk didapati... jd, cuti panjang, kena digunakan sebaik mungkin...

ini kisah aku masa cuti yg lepas... aku berpeluang kali ni utk terbang ke Ho Chi Minh, Vietnam... hmmmm, kami pergi dgn travel agent... bermaksud, semuanya sudah diuruskan termasuk tiket penerbangan, penginapan dan perjalanan di Vietnam nanti....

tak sabar weihhh, nak terbang2 ke Vietnam pulak... Vietnam adalah negara dalam Asia Tenggara, yg mana berjiran dgn Cambodia dan Laos... rasanya tak byk beza antara Thailand ngan Vietnam kot... aku bandingkan dgn Thailand, sbb itulah negara Asia Tenggara terdekat pernah aku pergi...

kami terbang menaiki Air Asia terus ke Ho Chi Minh... penerbangan dari LCCT ke Ho Chi Minh, ambil masa dlm 2 jam... kami semua berkumpul kat LCCT, dan waktu tuh lah aku baru berkenalan ngan beberapa org, yg kebanyakkan nya kawan kepada Kak Leez....


nasib baik ada Yon, hahahahhahaa... tak lah aku boring sorg2, tak kenal sapa2.... ok, dah sampai masa naik kapal terbang.... yg ikut terbang bersama sekali wakil dari travel agent, Mr Edward dan Kent...

aku suka, aku suka, aku suka.... dpt tempat kat tepi tingkap.... hmmmm, bagus gak aku tak mabuk udara macam aku mabuk laut... kalau kat laut, dah lama aku tutup mata, nak muntah bagai.... tp, kalau naik flite, aku suka dok tepi tingkap.... ntah lah, seronok tgk pemandangan dari atas, semua benda kat bawah jd kecik2 je....

dok tepi tingkap, apa lagi dok seronok amik gambar awan je.... aku teringat kawan aku cita, waktu dia kecik2, kawan dia naik kapal terbang bg tau kat dia, "kalau nak pegang awan tuh, bukak je tingkap".... hahahhahaaa... kau!!! waktu kecik2 mmg aku percaya nak mampus lah boleh pegang awan....

awan Vietnam ngan awan Malaysia ada rupa lain ka..??? yg pi amik gambar beria tu...??? hahahhahaaa, dak pun... saja galak seronok pegang kamera....takpa takpa, biar awan tuh kat situ... 



bila dah hampir sampai ke destinasi, kapal pun dah terasa menurun, lebih jelas pemandangan kat bawah... kebetulan Ho Chi Minh agak berdekatan ngan laut... byk aliran sungai yg boleh dilihat dari atas, berselirat sana sini, bersimpang siur semua menuju ke laut....



akhirnya tiba masanya, kami mendarat dengan selamat di Lapangan Terbang Antarabangsa TanSonNhat, Ho Chi Minh, Vietnam...


lepas semua dah amik bagasi masing2, kami semua pun keluar dan ada bas mini dgn pemandu pelancong yang menunggu kami kat luar... rombongan kami ada hampir 15 org, jd kami semua akan bergerak dgn bas mini nih sepanjang lawatan.... 


pemandu pelancong kami menyambut kedatangan kami ke Ho Chi Minh dengan penuh cerita... dan bg yang tak tahu, nama lama bagi Ho Chi Minh ialah Saigon... bandar ni mmg penuh dgn motosikal... penduduk di Ho Chi Minh byk menggunakan motosikal dlm kehidupan seharian... 

sampaikan pemandu pelancong kami kata, kalau nak melintas jalan yg penuh dgn motosikal pun, tak kan ada accident... sapa2 yg lintas jalan, hanya perlu jalan, tanpa perlu peduli dgn motosikal yg mendatang, sbb pemandu2 motosikal yg akan mengelak org yg sedang melintas tuh.... aku tak berani buat... tp, aku tgk dgn mata kepala aku sendiri seperti apa yg diceritakan pemandu pelancong kami tuh...


destinasi pertama ialah tempat makan... lapar lah weih, dah lah 2 jam dok dalam kapal terbang... pastuh dok tunggu bagasi lah, kastam lah, cop paspot lah, perut pun dah mula nyanyi2... 


tak tau lah kenapa dia bagi nama 'Satay House', sbb aku rasa tak de plak aku nampak sebarang jualan sate kat sini... tp, tak mengapa.... sedap dapat makan nasi, walaupun di Vietnam....ada sate ke takde sate ke, bersyukur alhamdullillah, kenyang... lepas makan, kami bergerak ke tempat lawatan pertama... tp, sebelum tuh, singgah dulu kat satu masjid utk bersolat...


selepas semua dah selesai, kami pun meneruskan perjalanan... nak pi mana..?? kami akan pergi ke Sg, Mekong utk melihat beberapa penempatan yang ada di sana... perjalanan mengambil masa lebih dari 1 jam... tgk pemandangan Bandaraya Ho Chi Minh yg tak kurang hebat dari Bandar Kuala Lumpur... cuma tak de lah jalan2 kat sini jem tahap melampau...

kalau diperhatikan, kebanyakkan rumah2 di sini dibina lebih dari 2 tingkat... kata pemandu pelancong kami, tanah di sini sgt mahal... jd rumah dibuat meninggi kerana katanya, tanah kena bayar tapi di atas percuma...


tgk sana, tgk sini, dgr coleteh pemandu pelancong kami, kemudian mata pun makin layu... kebetulan lak perjalanan ke Sg, Mekong tu diikuti dengan hujan lebat... sejuk, ngantok, baru turun flite, lengkap semua pakej utk tido...

alhamdullilah, bukak mata, sampai dah kat destinasi, hujan pun dah reda (seriat kata org utara).... kami akan naik bot utk menjelajah ke kawasan penempatan berdekatan...



kami semua naik bot dan menuju ke kawasan perkampungan sekitar Sg. Mekong tuh... mula2 sekali bila turun dari bot, kita akan berjumpa dgn tempat membuat gula2 kelapa... ada macam2 lagi kat sana, lebih kurang macam industri kecil dan sederhana... dan mungkin sbb kami mula2 sampai ke kawasan ni dulu, jd agak teruja membeli belah kat kawasan nih...

aku rasa dlm sejam jugak lah kami kat situ... dan akhirnya waktu nak balik, kami semua perlu naik sampan utk menuju ke tempat bot berlabuh mula2 td... maksudnya, dari awal turun bot, kita akan jalan kaki merentasi kampung... dan akan balik semula ke tempat bot, dengan menggunakan sampan... hahahahahhaa, gayat mak ngkau nak kena naik sampan...




kat atas bot masa nak balik ke pelabuhan semula, kami semua di berikan air kelapa sebagai penghilang dahaga... sambil minum2, sambil bergerak pulang... mendamaikan sungguh suasana ptg, kebetulan lak baru lepas hujan...

perjalanan pulang pun amik masa lebih dari sejam... sampai kat Saigon semula dah mlm... terus plak menuju ke Restoran Empat Musim, utk makan malam...


selesai makan, barulah kami semua menuju ke hotel utk penginapan... mak eehhh, punya berjalan...




wah, bestnya masuk2 tgk bilik sgt2 besar... mata pun dah mula berat, setelah berjalan satu hari... besok satu hari lagi jalan2... berehat lah...!! abes dah hari 1... 

11 comments:

  1. Aslam.nk tya msa pegi vietnam kalu kta bwk beg ksong yg besar untk isi brang2 nti blik akan dikenakan cas x.sb msa blik je sy ambk lugage 20kg.msa pegi xambk lugage?

    ReplyDelete
  2. itu tak pasti lah... sbb sy pegi mmg bwk beg besar... tp isi dlm tuh tak sampai 20kg lah...

    ReplyDelete
  3. salam, nk tnye..pakai travel tour ape ye?

    ReplyDelete
  4. Yela nk tau gk..leh bg nme ejen tour tu x?..klu lbh muatan mmg kne caj pn huhu

    ReplyDelete
  5. sori... sy tak tulis nama travel agent... Wisdom Travel Sdn Bhd, Puchong.. utk pengetahuan sy hanya mengikut setelah diuruskan oleh rakan sy yg menetap di Selangor... sbb sy bekerja di sebelah utara... mengenai caj lebih muatan tuh, kena tanya pada travel agent yg terlibatlah... adakah mereka yg dikenakan caj atau berbalik pd individu...

    ReplyDelete

  6. A licensed Loan Lender, We offer Affordable Loan at 3% interest rate available for local and international borrowers, Are you seriously interested in getting a genuine Loan without stress? Do you need this Loan for business and to clear your bills? Then send us an email now for more details via:majidvijahlending@gmail.com


    LOAN APPLICATION FORM.

    (1)Full Name:
    (2)Country:
    (3)State:
    (4)Address:
    (5)Sex:
    (6)Occupation:
    (7)Amount needed:
    (8)Loan duration:
    (9)Loan purpose:
    (10)Telephone

    Email Us:(majidvijahlending@gmail.com)

    ReplyDelete

  7. A licensed Loan Lender, We offer Affordable Loan at 3% interest rate available for local and international borrowers, Are you seriously interested in getting a genuine Loan without stress? Do you need this Loan for business and to clear your bills? Then send us an email now for more details via:majidvijahlending@gmail.com


    LOAN APPLICATION FORM.

    (1)Full Name:
    (2)Country:
    (3)State:
    (4)Address:
    (5)Sex:
    (6)Occupation:
    (7)Amount needed:
    (8)Loan duration:
    (9)Loan purpose:
    (10)Telephone

    Email Us:(majidvijahlending@gmail.com)

    ReplyDelete
  8. Fire at Soekarno-Hatta Airport, Tangerang making JW Lounge, one of the commercial outlets are becoming hotspots, burned. Nothing is left at the JW Lounge post-fire Sunday (5/7) yesterday.

    From the photographs received by AFP while Jakarta Police Chief Inspector General of Police Tito Karnavian visited the scene of the fire, on Monday (6/7) night, there was no activity around location wag it. While still cross the police line in front of the JW Lounge.

    JW Lounge looks blackened outlets as a result Lab Bahasa Murah of fire. No items were left, just looked installation just as well as rolling door outlets that also remaining debris.

    Debris littered the rest of the fire at the JW Lounge. While the smell of burning still stinging.

    Area around JW Lounge dark, no lighting at the location. The local party is shut off electricity in the vicinity of the fire.

    Fire impact not only shut JW Lounge, but a number of outlets near the site also had to be closed until there is improvement of PT Angkasa Pura II. Settling was seemingly can not be done because they have to wait for the results of forensic laboratory.

    Head of Public Relations Jakarta Police Commissioner Pol Mohammad Iqbal said a fire at JW Lounge no casualties and did not spread to other outlets, but the impact is systemic.

    "Fire on the JW Lounge alone, but affect the lounge to others even have a significant impact on the system in the server Garuda," said Iqbal told AFP on Monday (07/06/2015). (May)

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Apa bila Tuan/Puan ingin melawat bersama family atau rakan-rakan kat Padang - Bukittinggi dan memerlukan kenderaan jangan risau hati, KITA HOLIDAYS INDONESIA menyediakan PAKET TOUR dan PENGKHIDMATAN KENDERAAN dengan harga yang sangat berpatutan, dan dengan driver yang mesra, educated, baik hati,sopan dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pelayanan pada pelancong dari Malaysia. Menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna.

    Contact person :
    RIKO ADRYANSYAH

    Mobile : +62 813 6565 4104 ( WhatsApp )
    E_mail : riko_kitaholidays@yahoo.com

    ReplyDelete
  10. weeee...besttnyer...:-)

    Perlukan Perkhidmatan Kereta Sewa? Jom singgah..
    http://keretasewarawangselayang.blogspot.my/

    ReplyDelete