Saturday, May 5, 2012

aLL tHe BeSt....

Mei tiba lagi... apa kaitan nya Mei ngan aku...??? hmmmm, lebih byk kaitan ngan pelajar sekolah lah kot... sbb time2 macam ni, mesti semua org tgh menanti kedatangan peperiksaan pertengahan thn... apa lah guna peperiksaan nih..???

bg aku mmg penting peperiksaan nih... kenapa..??? sbb aku cikgu, sbb tuh aku kata peperiksaan nih penting...?? tak jugak... sbb aku penah jd pelajar.... walaupun aku dah tinggalkan zaman persekolahan dah hampir 17 thn.... aku rasa seronok jd pelajar... tak pernah akan ada dlm hidup kenangan seindah menjadi PELAJAR...

tp, cabaran jd pelajar mesti lah hidup dengan peperiksaan... seronok jugak kadang2 bukak2 balik buku rekod zaman sekolah2 dulu... ntah apa markah aku dapat waktu zaman sekolah2 dulu, heheheheheee... tp, yg pasti, aku mesti NAK berada dalam top 10... tak kesah dalam kelas atau dalam keseluruhan tingkatan... gila kuasa...!! hehehehehee....

kebetulan lak, waktu aku sekolah dulu, cuma satu kelas sains je utk ting 4 dan 1 kelas utk ting 5... tp, tiap2 kali peperiksaan aku mesti pastikan aku mesti sentiasa score.... macam mana...??? huh, mesti study lah... aku jeles tgk org lain dapat markah tinggi dari aku....

aku bkn mengejar 'A'... byk 'A' pun buat apa... tp, 'A' membawa mksd yg pelbagai.... ye lah, kalau dapat 'A' mksdnya mesti kita belajar bersungguh-sungguh (mungkin gak dapat soalan bocor).... tp, macam satu kepuasan setelah penat belajar then dapat 'A'....

waktu aku kat U dulu, sbb dah ada duit, jd, kalau dapat markah yg best2, aku selalu akan reward diri aku ngan something... beli baju baru ke, pi makan2 ke, ikut lah apa yg aku nak beli...

tp, aku tgk pelajar2 sekarang ni macam tak peduli pun dah peperiksaan.... bukan setakat nak dapat 'A', nak dapat 'B' pun tak nak.... kononnya, dah tak dak nilai lagi 'A' tuh.... 'A' tuh bernilai bg aku... aku tanda kertas peperiksaan setiap kali exam, kalau pelajar aku dpt 'A' aku rasa mcm dihargai.... ye lah, tiap2 hari bercakap kat depan, dok syok sendiri pastuh pelajar dapat 'D', nak nangis pun ada....

ilmu yg kita diperoleh tuh, sikit pun tak dapat dinilai pun dengan 'A' yg kita dapat.... tp, kalau kita belajar, insyaallah, 'A' tuh mmg sentiasa tertulis dalam setiap keputusan peperiksaan.... mmg akhir sekali, tak penah ada org tanya pun, berapa 'A' kita dapat.... tp, org akan tgk di mana kita berada....

aku menyesalkah...??? dapat 'A' byk2 waktu SPM then end up jd cikgu.... tidak sama sekali, sbb semua tuh aku gunakan dalam hidup aku.... ada pengetahuan, tak senang2 kita diperbodohkan.... sekurang-kurangnya aku boleh berkongsi dengan anak2 pelajar aku....

apa pun, anak2 pelajar ku sekalian.... jgn lah memandang rendah terhadap peperiksaan.... ada peperiksaan maksudnya korang mesti baca buku kan...??? baca buku mesti korang belajar kan...??? kalau korang baca buku, tak kan lah tak leh jawab soalan exam kot...??? then ada lak og kata, Bill Gates tuh tak belajar pun tp, jd org kaya gak... jd, korang semua pun malas nak belajar....

kalau macam tuh, tanya lah diri sendiri, kita nak kaya ngan duit ke, kaya ngan ilmu di dada.... atau pun nak dua2....??? tak luak pun kalau rajin belajar... mana nak tau, ada yg hilang tgn ke kaki ke, sbb rajin belajar...

tiba2 teringat kat kawan2 aku waktu di sekolah dulu.... kitaorg ada satu buku 555 tuh, buat tulis rekod markah kami, hahahahahaaa..... sentiasa bersaing.... to nida, azni, sheri dan lita, rindu kat korg...!!! juga kat cg2 di sekolah dulu.... harap sgt boleh jumpa ngan cg2 yg mengajar aku di SMTPB dulu....

and to all my SBPIKP student's, I wish u all the best in ur PPT exam....



3 comments:

  1. all the best kepada cigu jugak..

    ReplyDelete
  2. mengimbau kenangan lama,

    memang hebat guru-guru SBPIKP, sentiasa bersemangat!

    ReplyDelete