Monday, May 7, 2012

"Reward" cemerlang KImIA 2011....

wah, kali ni masih nak cita pasal ke Pangkor.... tp, kali ni, aku pegi ngan anak2 pelajar dan kawan sekerja aku utk tujuan berlibur di hujung minggu....

ini adalah aktiviti panitia kimia & fizik... bg panitia kimia, ini dah masuk kali ke-5.... semua tmpat tujuan lain2, dan thn ni terasa nak ke Pulau Pangkor...

seramai 31 org pelajar terpilih utk program tahunan panitia kimia nih... tp, ada beberapa pelajar ting 5 yg tak nak ikut, sbb nak tumpukan pada baca buku dan beberapa pelajar yg ibubapa diorg tak benarkan diaorg ikut atas sbb keselamatan....

jd, beberapa pelajar ting 4 dipilih utk menggantikan pelajar ting 5 yg menolak...

perjalanan ke Lumut dari Bukit Kayu Hitam, mmg agak jauh... anak kak Dalina asyik ke depan dok tanya kat aku, "along, bila kita nak sampai"... ye syg, jauh lg... ye lah, dah jalan ramai2 macam2 lah ragamnya... singgah solat dulu, makan isi perut, tiba2 nak buang air, berhenti kat R&R plak... mana nak sampai cepat....

dlm perjalanan, anak kak Dalina, si Khalis tak lekang dari si Tinat... diaorg lah dok layan si kecik tuh... kami bertolak agak lambat dari Bkt Kayu Hitam... dah dekat jam 3 ptg, baru semuanya setel dan boleh bergerak... dan kami sampai ke Lumut pun dah mlm....

aku dah aturkan kami tinggal di Home Stay kat Lumut, satu rumah utk pelajar lelaki, dan satu rumah lagi utk pelajar perempuan.... rehat dulu, esok pagi baru bertolak ke Pangkor...

pagi tuh, kami semua bertolak ke Jeti Lumut, dan Pn Linda dari Pangkor Langkawi Event dah tunggu kami kat sana.... semua dah diuruskan oleh Pn Linda, tinggal utk pergi 'buang masa' di Pangkor je, hehehehehee... jd kami semua naik feri ke Pangkor dari Jeti Lumut... harga tiket ialah RM 10.... perjalanan Lumut-Pangkor ambil masa 45 minit-55 minit, ataupun paling lama lebih kurang 1 jam lah...

















sampai kat sana dah hampir 12.30tgh.... kami menginap di Lyana Villa... pakej yg aku amik ni termasuk ngan makan, senang sikit hidup... tak payah nak keluar jalan2 pi cari makan lak... makan2 dulu...














lepas makan, semua org bertebaran membuat aktiviti masing2... budak2 laki semua dah hilang menyorok dlm bilik.... yg budak pompuan plak, jalan2 tepi pantai ngan cg2....





teruja betul semua dok tgk laut yg jernih tuh... daripada bj yg kering, dah basah kena air laut semuanya... ptg tuh plak, ada program jungle treking....





nak treking tuh, kami ditemani dgn 2 ahli bomba Pulau Pangkor.... dan biasalah, lepas keluar dari hutan, mesti kena pacat punya....

ini lah aksi izuddin dgn adib... dok berlakon ngan pacat tuh...

balik lah semua ke tempat penginapan.... bersihkan diri dan makan malam... sebenarnya ada pasar malam kat area nih... malam tuh, ikutlah nak buat aktiviti apa pun....


beberapa kerat je yg pi berjalan2, ngan aku, mery dan zahrul... ada yg nak tido, ada yg tgk tv, ada yg jalan2...sambil2 tuh mencari keychain atau pun apa2 cenderamata kecil utk bawak balik...

abes sehari di Pangkor... pagi esoknya, kami semua bersiap utk check-out dan akan terus ke jeti utk pulang ke Lumut.... tp, aku, mery, zahrul, kak dalina serta suami dan anak2nya, keluar ke tepi pantai pagi tuh... kami naik bot utk pusing2 sekitar pulau2 berdekatan di situ...



jalan2 tgk ikan2 dan tgk laut pagi2, segar mata memandang.... dah naik bot, tgk laut, tgk ikan, baru lah kami semua bersiap sedia utk pulang... masih ada satu lagi aktiviti, ronda2 pulau.... JOM...





dari kilang membuat sate ikan, kami bergerak ke Kota Belanda.... pastuh, melihat persekitaran kuil Foo Lin Kong, yg mana kat situ ada binaan Tembok Besar Cina...

bergambar kat situ, then teruskan perjalanan ke tinggalan Kota Belanda.... dan ada satu batu bersurat, yg berdekatan ngan kawasan Kota Belanda tuh... selepas tuh, baru lah kami semua ke Jeti Pangkor utk pulang ke Lumut.... sementara menunggukan feri, apa lagi, macam biasa lah, kami semua membeli hasil laut Pangkor dan tambahkan koleksi cenderamata....

hari yg memenatkan, penat amik gambar je, heheheheheee.... sampai di Lumut, kami semua makan tengahari, dan kemudian teruskan perjalanan balik ke Bukit Kayu Hitam... dalam perjalanan kami singgah dulu di R&R Bukit Merah....
















dah lah tak larat nak amik gambar dah... dari situ, kami teruskan perjalanan pulang ke Bukit Kayu Hitam... alhamdulillah, semuanya selamat sampai dan meneruskan persekolahan esok harinya....

walaupun, jalan2 di Pangkor hanya setakat 2 hari 1 malam, aku berharap sapa2 yg ikut lawatan ni bergembira dan membawa kenangan indah.... belajar lah rajin2, sbb setiap satu pengorbanan akan dapat balasan yg baik... jd kalau rajin belajar, mesti dapat balasan yg baik, AMIN....

All ThE BEsT....

2 comments:

  1. lepas dah tour malaysia,,mai la mesir pulak..hehe penginapan bole tumpang rumah senior2..belambak2 kat sini =p=p=p

    ReplyDelete
    Replies
    1. sponsor cikgu2 dia je leh tak..???

      Delete