Saturday, February 16, 2013

KOH LIPE, THAILAND... (iv)

seronoknya bila dah turun dari feri.... akhirnya Pulau Lipe dah depan mata... tp, masih kena naik 'Long Tail Boat' utk ke sana.... sudah lah baru keluar dari feri, dok atas 'jeti' tuh, dah kena pukulan ombak pulak.... dok atas 'jeti bot' tuh pun terhoyong hayang.... agak beruntung sbb air dah mula surut waktu ptg... jd ombak pun tak begitu 'ganas'...

utk naik 'Long Tail Boat' ni, bayaran 50Baht dikenakan utk seorg... ada seorg yg dok menjual tiket yang berharga 50Baht tuh... tp, aku rasa, kalau lah ada sapa2 tak bayar pun dia tak tau... sbb tak bersistematik langsung... bahagian pulau terbahagi kepada 2... satu bahagian ialah di 'Pattaya Beach' iaitu pantai yg nampak dari jeti dan satu lagi bahagian pantai di sebelah satu lagi (tak tau nama apa)....

jd, 'Long Tail Boat' disediakan utk menghantar pengunjung terus ke setiap pantai yg diingini... aku dan keluarga akan dok di Tarutao Cabana, yg terletak di pantai sebelah satu lagi... oleh kerana nak kena naik 'Long Tail Boat' hampir dekat 20minit, aku dah mula pening kepala, sbb terbayangkan pukulan ombak laut Andaman...!!

jd, sebelum sampai ke Pulau Lipe, semua telah diuruskan ketika membeli tiket... kami akan turun di Pantai Pattaya... tp macam mana pun tak leh ngelak lah utk naik 'Long Tail Boat' tuh... cuma tak perlulah sampai 20minit, hanya 4-5minit, menuju ke Pantai Pattaya je.... selamat dari pening, heheheheheee....


dah sampai ke pasir pantai yg putih, tp, tak sampai lagi resort yg kami nak pi nih... kami dah diberitahu utk tunggu di sebuah resort kat situ... akan ada org yg dtg amik kami menaiki moto.... kami agak tercangak cangak kat situ, tiba2 ada org yg dtg tanya dan tolong kami confirm semula pada org kat kedai tempat kami beli tiket ari tu... org tuh org Satun tp pandai dan fasih berbahasa Melayu...

"betul, betul, tunggu kat sini, nanti ada org mai amik..." kami pun tunggu, tak lama lepas tuh ada sorg dtg dgn kertas... ayah aku beria tak mengaku sbb nama kat atas ketas tuh tulis lain dari nama dia... abes tuh, aku pun pi tgk, aku pun kata kat ayah aku... "ayah, betul lah nama ayah nih..." bkn depa eja tuh tak betul, tp, ayah aku nama Abdul Wahid, diejanya Abdoun Vahirp (bolehlah asal bunyi hampir2).... hahahahhaa...

ok, dah setel... so, pi lah ke moto dan kami semua pegi ke resort utk 'check-in'... best gak naik moto merentas pulau... macam masuk kampung mana je... yg bestnya sbb tak de jem, penuh pokok nyior je sepanjang jalan... sampai dah resort tempat kami tinggal... TARUTAO CABANA....

bila dah sampai... Subhanallah, cantiknya pemandangan.... air laut membiru, tenang... ini yg tak sabar nak terjun main laut nih...


apa pun kena pi tgk bilik dulu... harga bilik tuh 1800Baht (sori tak amik gambar)... yg mmg elok sgt ngan kami yg hanya bertiga.... dlm bilik cuma ada katil kelamin, kena minta tambah lagi satu katil... tp takde perkhidmatan katil extra kat sini... tp ada dibekalkan tilam, kira orait lah tuh... asal boleh tido...

mula2 ayah aku suruh aku pi terjun laut dulu, then pi makan... oklah, aku no hal je... lepas bersiap, kami keluar nak menuju ke laut... oooh, bilik kami agak ke belakang dari laut... tp masih nampak laut samar2 dari bilik yg kami duduk tuh... jarak cuma dlm 5minit je ke pantai...

masa jalan nak pi laut, tiba2 ayah aku pi tgk2 ada kedai2 makan ke kat kawasan nih... jalan punya jalan, ada satu kedai muslim dkt je kat situ... ayah aku kata, kita makan dulu lah... aku orait je... makan nasi goreng udang je... tp, fuuhhhh, gila punya sedap...


nampak nasik ni macam biasa je... tp, itu lah antara nasi goreng yg paling sedap aku penah makan... hahahahaha... tp harga kena terima lah, 80Baht, atau RM8... kat pulau, harga mcm tuh mmg logik lah... tp, sebab sedap, no hal 80Baht pun 80Baht lah....

dah kenyang, jd ini masanya utk terjun ke laut.... air dah mula tenang, so, tak lah ombak menghempas .... nak snorkeling,  tp tak de goggle lak... pegi je, jalan2 ke batu2 tuh, penuh je ngan ikan menyorok kat batu2 tuh.... tp, nak menyelam, dan bukak mata dlm air laut, pedih lah... goggle boleh je sewa kat sini... tp, kalau nak yg best, bawak lah yg sendiri punya...






aku main2 kat gigi air je lah... sbb tak best main air laut sorg2... pastu jalan2 lah tgk resort sebelah punya chalet...  ohhh, dari Pulau Lipe, kita boleh nampak Pulau A-dang salah satu lagi pulau yg sgt cantik... tp, pulau yg dihuni rasanya Pulau Lipe je kot... tak tau plak ada penempatan di Pulau A-dang atau tak...

kejap je lah aku main air... oklah, naik dari air terus balik ke bilik, dan urus diri... pastuh, pi keluar makan malam... makan malam, kami p ke tempat yg sama di tempat makan nasi goreng ptg td....


Tom Yam tak boleh dikecualikan... so, hidangan ni ada telur dadar, Tom Yam, sayur campur dan udang masak Paprik... wah, lagi sedap...!!! dan harga utk hidangan malam ni ialah RM43.... mak eeehhhhh, aku tak tau nak cakap macam mana sedapnya.... harga bagi satu masakan yg sedap, hanya RM43, tak leh berkira lah... lainlah, kalau RM43 tp, rasa pun hampeh... apa nama kedai ni yek..??? terlupa lak amik gambar...

masa tgh2 makan tuh tiba2 aku ternampak satu kain rentang ttg program di Pulau Lipe, dgn gambar2 yg menarik... aku suruh ayah aku tanya kat org di kedai tuh... dia kata itu program utk round island... ada 2 program, yg harga hampir sama je... program 1, 550Baht, dan yg program 2, 650Baht...

dlm program tuh ada macam2 termasuk lah snorkeling dan lawatan ke pulau2 berdekatan... macam Pulau A-dang dan Pulau Rawi yg ada sebelah Pulau Lipe nih.... alah, kami nak balik dah esok... rupanya utk menjelajah ke sekeliling pulau kena uruskan dari Pulau Lipe, bkn dari Pakbara...

tak puas hati..!!! kena mai sekali lagi... dan kali ni, kena bersedia, bawak goggle... hahahhahhaa... macam nak bersedia apa lah sgt...

ada satu perkara kat pulau ni yg kurang aku berkenan, iaitu byk anjing kat sini... hmmmm, mungkin pemilik resort bela anjing utk menjaga kawasan resort diaorg... tp, bg aku, dgn adanya anjing ni, agak terganggu keseronokan menikmati ciptaan Allah, yang secantik itu... tp, anjing2 tuh tak de lah kacau org pun...

tak palah anjing... kalau ada rezeki aku akan pegi lagi ke Pulau Lipe... tp, kali ni kena bersedia, dgn tempahan bilik secara online, jgn lupa bwk goggle (berapa kali sebut dah ni), dan kena pastikan tinggal di Pulau Lipe sekurang kurangnya 2 malam...

bagi sapa2 yg suka jalan2, ada 'Walking Street' kat kawasan nih... ada deretan kedai sepanjang jalan... bg aku yg malas jalan2, tambah lagi mata dah layu sbb main air laut, lebih baik aku tido.... bermimpi semoga dapat ke Pulau Lipe lagi...

No comments:

Post a Comment