Sunday, February 17, 2013

balik dari KOH LIPE... (v)

setelah berada 1 mlm di Pulau Lipe, tiba masa utk pulang... tiket balik ke Pakbara jam 9.30pg... sekali lagi, utk pegi ke Pantai Pattaya, kami dah mintak utk perkhidmatan moto, utk hantarkan kami sekeluarga.

sebelum balik, jalan2 dulu tepi laut menikmati matahari terbit di pagi hari... angin dari laut sgt kuat, dgr bunyi ombak menghempas pantai, pokok2 semua meliok lentok ditiup angin yg kuat... bestnya pagi ditepi laut... Allahuakbar, cantiknya dunia...!!



aku pun pi jalan ke tepi laut, sambil amik2 gambar...




aku je jd jurukamera, sbb mak aku amik gambar aku jd ntah apa2, hehehehehehee... jd aku boh gambar mak aku... boleh mak aku glamer skit (skit jer)...

baru jam 7.30pg, balik bilik dulu, sbb tiket balik pukul 9.30 pg... pukul 8.30pg nanti baru nak gerak ke Pantai Pattaya.... tunggu punya tunggu, terlelap.... ZzZzzzzz

bgn, bgn!!! rupanya mamat yg bawak moto nak jemput kami dah sampai... aku dgn terkulat kulat, bersiap mana dan je (padan muka, sapa suruh pi tido)...  terus je kami naik moto, dan rancang utk bersarapan di 'Walking Street' je nanti....

bila dah sampai kat Pantai Pattaya, tanya kat org yg uruskan 'Long Tail Boat' tuh.... dia kata sat lagi, so, ayah aku kata nak cari makan sat... last sekali tak makan pun, aku cuma membeli keychain dan fridge magnet utk kenangan... tak sempat nak tinjau2 pun, pastuh ada org panggil utk naik bot menuju ke feri....

dlm hati aku bygkan yg kami semua kena tunggu dulu kat 'jeti' terapung tuh dulu... lepas tuh, baru kami semua akan naik feri dan berangkat pulang... sambil tgk jauhnya 'jeti' tuh...!!!


waktu naik bot, aku nak dok tepi, sbb nak tgk cantiknya air laut nih... sementara nak sampai ke 'jeti' tuh nanti...


tp, sangkaan aku rupanya meleset...!! apasal plak..??? bot tuh terus je menuju ke feri, bukan ke arah 'jeti' tuh.... mak eeehhhh, nak kena terus naik feri ka..??? takpa, jom kita naik...


naik ke feri, wah kami org yg pertama naik feri nih.... best lah boleh pilih tempat mana nak duduk... tp, akhirnya jd tak best.... kenapa..?? sbb kena tunggu org lain utk penuhkan feri, waktu aku naik ada 30minit lagi utk berlepas.... sekurang-kurangnya ada lagi 50 penumpang yg perlu naik utk penuhkan feri.... waarrrrgghhhh....

abes apa masalah menunggu..??? tak dak masalah, yg masalahnya ialah, dok atas feri tuh kena pukulan ombak... penah naik bot, dan bot tu berenti terhoyong hayang atas laut..??? waktu tuh rasa pening, nak muntah semua ada... waktu tuh dgn segera teringatkan ubat mabuk laut yg diorg nak bg semalam... telan lah weh...!!!

cepatlah penuh, cepatlah penuh.... bila dah jam 9.30pg tuh, enjin feri pun dah 'start'... waktu tuh tak sabar rasanya nak feri tuh bergerak cepat... bila dah feri mula bergerak, rasa macam lega je... tp, apa nak buat, laut bukan boleh diduga.... tiba2 feri terpaksa merempuh ombak kuat, macam naik roller coaster.... jantung tertinggal kat atas, badan jatuh ke bawah... tiba2 terbayangkan kalau naik bot laju... eeerrrkkk..???

ini semua tak de hal kalau org tuh biasa je... tp bg aku, waktu tu rasa nak muntah sgt2..!! nak buat macam mana nih? kalau nak muntah bukan leh tahan2... hah, pejam mata lah!! dgn harapan supaya aku pejam mata dan tertido... rasanya ubat mabuk laut tuh, menyebabkan aku tertido... so, mmg aku terlena, dan hanya tersedar bila feri sudah menghampiri Pelabuhan Pakbara....

yeaayyyy, alhamdullilah, dah sampai... pesanan aku, jgn lupa kalau nak pi naik feri jauh2... makan ubat mabuk laut dulu yek...

tersedar je dari tido, perut aku pun tersedar, tak makan lagi... ada hikmah gak tak makan pg td, kalau tak lagi lah nak muntah... terus pegi amik keta pi cari kedai makan dulu... dan kemudian teruskan perjalanan pulang ke Wang Kelian...

elok je sampai kat umah aku, mak ayah aku pun dah balik, tiba2 kepala aku berpusing pusing rasa ombak laut td... teringat kawan aku cakap, kalau rasa nak muntah lain kali muntah je... sbb kalau dah lepas muntah, insyaallah, lepas tuh akan hilang.... tp, kalau tak, nanti mabuk tuh, akan bawak ke darat lak... dan itu lah jd kat aku...!!

tp, itu pun tak serik lagi... takpa, mabuk laut, bukan nya sampai sethn pun (ada ke..???)... kot kalau morning sickness pasal pregnant lain lah...

oleh kerana tak larat dah kena mabuk laut, berehatlah seketika sehingga pada percutiaan seterusnya...

No comments:

Post a Comment