Thursday, May 22, 2014

melancong ke Beijing (ii)

setelah mendapat rehat secukupnya, hari ni kami berjalan lagi... hari ni perjalanan kami menuju ke Tembok Besar China.... disebabkan kedudukan Tembok Besar dengan tempat kami menginap agak jauh, jd, Sandi meminta kami utk turun lebih awal pagi nih...


jauh sungguh perjalanan dari tempat kami menginap ke destinasi pertama... sampaikan terpaksa tahan utk ke tandas... sbb tidak ada tempat seperti RnR di sana... dalam perjalanan, kami semua singgah dulu ke Kedai Jed dan Mutiara... tp disebabkan kami sudah agak terlewat, jadi kami semua hanya singgah dan melihat jed yg dijual di situ... dan yg penting mencari tandas terlebih dahulu... heheheheeee...

lepas tgk2 dan menjamu mata, kami pun beredar dan menuju ke tempat persembahan akrobatik... sbb persembahan ni mula jam 11.15pg macam tuh, kebetulan kami antara yg awal sampai... terus je masuk dan amik tempat yang strategik....


abes dengan persembahan akrobatik, kami pergi ke kedai kristal, yang berada di sebelah tempat persembahan akrobatik tuh... biasalah kena dengarlah sikit apa yg diaorg nak cita pasal kristal, dan kemudian kami di bawa ke tempat jualan kristal...

aku tak de lah nak berminat sgt pasal barang2 kemas nih, so aku tgk2 je lah... malas nak tunggu lama2 aku naik bas lepas melilau-lilau cuci mata... perut dah berkeroncong, nasib baik Azza ada bawak roti planta, aku pi tinggal plak roti yang aku beli dari KL ari tuh... makan roti dulu sambil tunggu yang lain naik bas...

kami di bawa makan tengahari dulu.... lapar weh...


lepas makan, baru lah kami semua menuju ke Tembok Besar... punya lah byk persinggahan, sebelum sampai ke tempat yg utama, iaitu ke Tembok Besar China... ada byk cita sedih ttg pembinaan 'Great Wall' nih... dikatakan ratusan ribu rakyat dikerah utk membina tembok ni... jika ada pekerja yg mati kerana sakit ketika pembinaan, kami difahamkan bahawa mereka ditanam di dalam tembok tu...

panjang tembok ini di katakan hampir 6000km, tak ingat yang tepat... dan mengambil masa hampir 3 bulan utk menghabiskan perjalanan dari permulaan ke hujung tembok ini... tp kami cuma ada masa 50minit utk memanjat tembok nih... jadi, sebelum memulakan pendakian, kami bergambar dulu....


nasib masih tak menyebelahi kami, sbb kabus2 putih masih menutup kawasan yg cantik nih... so, gambar tak lah begitu ceria... tp, org2 dlm gambar tuh mmg ceria gila.... hehehehehehehee...

disebabkan kami diberi masa yang tak sampai sejam... wah ini nak kena mendaki dgn lebih cepat... hahahahahahaa... jd kami pun sama2 naik tangga... tp, masalahnya, asal naik tangga amik gambar, asal naik tangga amik gambar... bila nak sampai kat atas...



bila mula naik tangga, mak ooooo, curam nya...!!! dan disebabkan kegayatan ku yang melampau aku naik separuh je dari tangga kat belakang aku tuh.... warghhhh, gayat...!!



last sekali, aku berenti di pertengahan jalan, kawan aku teruskan naik sampai ke pos seterusnya... tiba2 aku dgr macam suara ahli kumpulan aku, si Azza dan Aina sedang gelak.... aii, macam dekat jer... aku gagah lah panjat tangga tuh, akhirnya sampai jgk kat tempat diaorg tgh lepak... jd kami amik gambar lah dulu...


itu adalah muka aku yang gayat tp nak bergambar jgk... akhirnya, situlah kami duduk dan bergambar sampai kawan aku sorg lagi sampai turun ke bawah tempat kami menunggu...

cabaran lagi masa nak turun, warrrggghhhhh.... gayatnya..!!!! tp pelan2 akhirnya sampai jgk ke bawah... dan kena amik gambar sbb dah berjaya sampai....


dan sebelum kami menaiki bas nak balik, ada kedai2 kat kawasan tu menjual plak sebagai tanda kita sudah menaiki Tembok Besar China... ada macam2 jenis, yg bingkai tak bingkai... korang dtg lah sendiri.... sambil2 tuh sempat lagi mengabadikan gambar di Tembok Besar nih....


dan sentiasa menyibuk di dalam 'selfie' Syazwan... menyebabkan 'selfie' menjadi 'usie'...


selepas menghabiskan masa memanjat tangga dan bergambar, akhirnya kami semua beransur menuju ke tempat makan... dan makan malam hari tuh menjadi sgt meriah bila kami mula kenal antara satu sama lain...

lepas makan malam, kami pun bergerak pulang ke hotel utk urus diri, dan bersedia utk pengembaraan esok pulak...

miss u all...

No comments:

Post a Comment