Monday, July 14, 2014

journey to turkey... the day we fly...

setelah berjaya menghabiskan menanda kertas kimia utk PPT 2014, aku semakin semangat, nak jalan2... semua baju dah masuk dalam beg... sekarang menantikan ketibaan tarikh 2 jun 2014...

dan perjalanan aku kali ni akan ditemani mak dan ayah aku.... selalu, aku jalan2 bersama kawan2.... bila aku ajak diaorg (mak ayah) bila nak jalan, diaorg selalu bg alasan tak larat nak jalan (sbb byk jalan kaki).... tp, kali ni, disebabkan mak dan ayah mmg selama ni teringin nak berjalan ke Turki, jd bila aku ajak diaorg temankan aku, ya adalah jawapan yg aku terima....

walaupun 'ya' tuh mmg bkn nya jawapan yg mudahlah... jenuh pujuk tuh... oh, dan bkn aku teman diaorg, diaorg yg teman aku... heheheheheee... semua persediaan aku buat dari A-Z, beli baju baru, cari 'flight socks' utk mak ayah aku, beli tiket penang - KL, KL - penang, dan mintak mak aku bersedia dgn sambal ikan bilis...

dan perjalanan aku kali ni ialah dgn Andalusia Travel & Tours...

tiba2 nak dijadikan cerita, mak dan ayah tiba2 demam, demam yg sgt teruk beberapa hari sebelum hari kami bertolak... rasa macam patah hati nih... mak dgn tak lalu makan, ayah plak dengan batuk tak berenti... huhuhuhuhuhuuu, dah lah nak jalan ke Turki, bkn nak p KL je... mak pun malas2 je kemaskan baju masuk dalam beg...

ayah pun kata, kalau setakat dekat2 je, mungkin dia dah batalkan niat dia utk berjalan jalan... tp sbb perjalanan ini ke Turki, ayah kuatkan semangat gak... utk teman anak comel dia nih... heheheheheheee

at last, the day has come... menunggu itu memang satu penyiksaan... tp, menjadi lagi penyiksaan, mak dan ayah aku tak gembira sbb tak sihat... bayangkan lah kegembiraan itu hilang kerana mereka tak gembira... huhuhuhuuu...

apa pun, kami bertolak dari Lapangan Terbang Bayan Lepas ke KLIA....



muka ayah pun tak berapa berseri...
tapi mak aku seronok je walaupun demam...


bila sampai di KLIA, solat semua dulu, then kami pergi makan kat 'Food Court' di KLIA tuh.... aku ikut je apa mak ayah aku makan, sbb diaorg yg tak lalu makan, bkn aku... mak dan ayah berkenan kat masakan Padang.... dan alhamdullilah, tiba2 plak, mak dan ayah selera plak makan.... petanda positif, maklumlah org demam lalu makan nih bagus nih...

tp, kami nak menunggu lama lg sbb kami perlu berkumpul pada jam 9 mlm di kaunter L13 tingkat 5... so, kami melepak kat surau dulu, dan solat maghrib dan isyak baru kami bergerak ke tempat yang di janjikan... dan keje aku sambil menunggu, memenuhkan 'memory card' dgn gambar lah...

errrk, sekali, bateri tepon sudah tinggal nyawa2 ikan... alamak, 'powerbank' pun abes.... jumpa plug terus je cas tepon aku.... sempat cas kejap jer... sbb dah masa utk berkumpul... yeay, jom lah cepat... excited gile u...

masih awal lagi, so, kami makan sikit dulu... mak teringin nak makan 'whipped potato' KFC... aku pegi beli then, diaorg lepak kat McD... dah dkt pukul 915mlm, baru kami bergerak...

jalanlah kami 3 beranak menuju ke tempat pertemuan yang dijanjikan... ada ramai yg kami nampak, tp biasalah awal2 nih, x lah berkenalan pun.... Tn Hj Muhammad org yang bertanggungjawab sbg 'tour leader' dari pihak Andalusia Travel... kami diberikan tag nama dan kemudian diberitahu supaya utk dtg semula selepas jam 10.30 malam utk taklimat....

tunggu lagi... aduih, penantian itu satu penyiksaan wooo....

bila kami berkumpul semula, kami diberikan pasport dan juga boarding pass masing2... alah, bila tgk nombor seat, mak ayah aku dok jauh sikit dari aku... aku akan dok sebelah bakal 'roomate' aku iaitu kak azizah... x kesah, asalkan kapal terbang tuh akan sampai ke Istanbul... heheheheheee


ok, 'boarding pass' dah dapat, "mak ayah jom kita masuk ke balai berlepas..." nak ke gate C25 mula2 kena naik tren ke terminal antarabangsa dulu... mak aku macam pelik, nak pi mana plak...?? terang satu persatu dari naik tren sampai lah kami tiba kat pintu C25 tuh...

heheheheheee, lawak gak mak ayah aku... maklumlah, kali terakhir diaorg naik kapal terbang nuh, thn 2003 dulu... masa KLIA tak sesesak macam sekarang... berapa thn tuh, baru nak terbang semula....

disebabkan dah masa utk tido, mata aku dah ngantuk gila, jd matlamat paling utama ialah nak tido bila 'boarding' nanti... bila masuk dan duduk, agak kecewa sikit bila xde 'usb port' konon2 nak cas tepon sepanjang perjalanan nanti... nasib baik sudah bersedia ngan kamera, 2 kamera tuh...

waktu mak aku tanya berapa jam ke Istanbul, aku kata 6 jam... rupanya aku tipu, salah rupanya... bila kapten kapal sebut kata 10jam 15minit baru terpikir yang 6 jam tuh takat p korea, beijing, lepas lah.... nak ke Mekah pun 8 jam... sori mak, tersalah maklumat... heheheheheheee

jadi bila dgr je 10 jam, arrrk, alahai, sakit pinggang lah 10 jam nak duduk tido atas kapal terbang.... waahahahaaa.... tp, mata ngantuk, oohhh, sempat berkenalan dulu ngan bakal 'roomate'... pastuh terus hilang terlelap... pengumuman terakhir yang aku dgr ialah "...... breakfast will be serve 2 hours before landing"...

aku tido dulu yek... insyaallah, entry ni aku sambung kemudian bila dah tiba selamat di Istanbul....

No comments:

Post a Comment