Wednesday, March 14, 2012

bercuti ke KRABI.... (edisi III)

paling best kat Krabi ni tentulah laut... kalau tak mandi laut, itu bukan nama pergi ke ke Krabi namanya... ada gugusan pulau yg boleh dilawati kat sini... kalau pusing2 kat kawasan ni, semua ceruk ada menawarkan perkhidmatan utk 'island hoping' nih.... daripada pakej melawat pulau yg paling dekat sehingga lah ke pulau yg paling jauh...

kalau tanya kat mana2 travel agent kat Krabi ni mesti dioarg akan cadangkan ikut ke pakej yg menawarkan lawatan ke Phi Phi Don.... antara gugusan pulau yg paling jauh... harganya semua nya sama, 1000Baht (RM100) seorg... tp, dgn harga begitu, sgt berbaloi dgn pengalaman dan perjalanan yg didapati... perjalanan ke pulau2 nih, semuanya menggunakan bot laju... tp ada jugak yg menawarkan 'Long Tail Boat' utk ke destinasi pulau pilihan... bg aku, tak sanggup aku nak mengharung lautan luas dengan menaiki 'Long Tail Boat'...

Long Tail Boat...
pagi2 lagi kami satu keluarga dah tunggu kat depan kedai travel agent tuh... ada satu kereta akan 'kutip' semua pembeli tiket utk menaiki bot di pantai Noparat Thara yg perjalanan hampir 10 minit gak dari AoNang... seronok dan teruja sbb nak pi ke pulau2 yg glamer kat sini...

sampai kat destinasi, ingatkan nak naik terus ke bot... rupanya, semua org dikumpulkan di satu tempat dulu, dan biasalah akan ada taklimat ringkas yg akan diberikan... berkali kali kami diingatkan oleh Woody (tourist guide) jgn tersalah naik bot, Sea Angel Krabi bukan Sea Angel Phuket... dia kata, tak pasal2 nanti ke Phuket lak... Phuket pun dekat gak, dalam 1jam ++ dari Krabi....

sambil menunggu, kami bermain kat gigi2 air dulu... air kat sini tak jernih sangat, pasir pantai kat sini lak hitam, jd air mmg tak cantik... pastuh, sempat gak lah berkenalan ngan beberapa pelancong2 lain dari Jermanlah, Chezckh Republiclah...



agak lama gak lah menanti, ye lah dah penat pi main gigi air, sampai lepak bawah pokok posing sana sini dulu... pastu baru lah si Woody td tuh panggil kitaorg pergi ke bot... jom jom jom...!!! ok, dah naik bot... memulakan perjalanan ke pulau yang pertama, apa ke nama pulau tuh yek... Bamboo Island tak salah aku.... 45 minit perjalanan ke pulau tuh...

dalam perjalanan tuh merentas lah beberapa pulau, satu darinya 'Kai Island' atau Pulau Ayam... mmg sesuai pun nama tuh dgn rupa paras pulau tuh.... mmg macam ayam, kan...??

macam ayam kan..???
belum sampai setengah perjalanan, tp, aku dah rasa pening semacam je... nak kata perut kosong, beria makan sarapan tadi.... nak muntah pun ada gak... setahu aku, aku ni tak lah mabuk laut (rupanya perasan je)... sampai kat bamboo island tuh, lagi terasa.... mau tak nya, kapal tu bergolak sbb ombak pantai tuh sgt2 kuat.... tp, sbb pantai ni sgt2 cantik..... terus hilang rasa nak muntah aku td, hehehehehehee...




persinggahan utk setiap satu destinasi tak lama... sbb perjalanan dari pulau ke pulau, jauh... lepas tuh, perjalanan diteruskan lagi ke pulau kedua... tak kurang cantiknya tempat nih, lebih cantik dari Bamboo Island td.... tempat nih, menurut kata Woody adalah lokasi pengambaran filem 'The Beach' lakonan Leonardo de Caprio.... nama tempat ni Ao Maya... tak tergambar ngan kata2 bila tengok kejernihan air kat sini...



walaupun cantik, tp tak byk yg diabadikan dalam kamera... sbb aku tersangat2 pening dan penat... kat Bamboo island td aku nak muntah... lepas je naik bot, dgr kata 45 minit lagi utk ke Ao Maya, aku muntah terus.... tp, pekerja Sea Angel Krabi mmg dah siap sediakan ubat utk mabuk laut... telan lah 2 biji!!

sebelum sampai ke Ao Maya, ada tempat2 yg menarik yg ditunjukkan, tapi dari atas bot lah... tp, sbb keadaan gelora laut terlalu 'ganas' jd ramai yg mintak agar tidak berhenti terlalu lama... weih, mabuk laut hilang mood wwoooo... kami dibawa ke satu kawasan yg airnya lebih cetek, yg mmg 'see through' sbb kejernihan air kat sini... tp, ntahlah kawasan tuh agak 'creepy' sikit... mungkin org lain tak rasa pun...

pastu kami ditunjukkan satu gua, 'Viking Cave' tak salah aku... tp aku tak dgr sgt apa cerita di sebalik kewujudan gua tuh, sbb masih pening.... for those yg tak tahan mabuk laut aku mmg sgt2 syorkan supaya telanlah ubat ke apa ka yg mengurangkan sikit kemabukan tuh....

'Viking Cave'
lepas tuh, kami bergerak pula terus ke Pulau Phi Phi... kat sini, Pulau Phi Phi ni, semua segala ada... pulau ni sgt besar... ada hotel, kedai sepanjang jalan, dan ada jeti feri kalau nak pergi ke Ao Nang atau Phuket... dan pulau ni ada 2 pantai yg cantik... tp, aku tak sempat ke sebelah satu lagi, sbb asyik berenti tgk barang2 yg dijual kat sini... ada gak kedai2 yg menawarkan khidmat utk 'snorkeling' selain dari barang2 cenderamata...

perhentian kat sini, adalah utk makan tengahari... 1000Baht tuh termasuk sekali ngan makan tengahari... masa diberi hampir sejam utk menikmati makan tengahari dan juga berjalan2 sekitar pulau... tp, dalam masa sejam mmg tak sempat 'explore' satu pulau Phi Phi nih...


lepas makan, kami semua naik balik bot, dan perjalanan diteruskan ke destinasi seterusnya... tak leh lama2 sbb air semakin surut, so tempat nak turun nanti akan jauh dari pantai... so, kena jalan jauh lah nanti... so, utk mengurangkan masalah tuh, jd masa sentiasa dititikberatkan (skema gila ayat)...

takpa, takpa, apa2 pun teruskan perjalanan dulu... mula2 kami dibawa ke satu tempat yg dipanggil 'monkey bay'... pasal apa nama macam tuh, sbb terlalu byk populasi monyet di situ, sehinggakan kami semua hanya dapat tgk dari dalam bot je... kejap je tgk2, tp ombak laut pun dah se'ganas' pagi tadi....

dah tak boleh turun ke pantai, terus je lah ke destinasi seterusnya iaitu lokasi pertama utk 'snorkeling'.... air laut kat sini mmg jernih, itu yg pasti... tp nak banding jernih laut disini ngan pulau2 apa, rasanya kena lah datang sendiri... sbb ada satu couple yg ada dlm bot tuh, bgtau jernih lagi air di pulau sebelah Sabah.... tp, kat mana pun, mmg sgt indah ciptaan tuhan....

mula2 mmg aku ngan adik aku nak terjun sama2 'snorkeling', tp, kami 2-2 org tak reti berenang... tp, tak de masalah, mmg dioarg sediakan 'safety jacket' utk sapa2 yg nak guna... aku ngan adik aku konon lah siap pakai nak pi terjun lah... tp, dok lama atas bot, pikir2 punya pikir, takut plak, hehehehehee... mau tak pikir, air tu punya jernih, walaupun aku rasa dekat 1 atau 2 meter kedalaman dia, still jelas lagi pasir kat bawah tuh... tp, sebenarnya aku gayat... sbb tak leh pijak kat bawah, heheheheeee...



tp, Woody ingatkan jgn pijak batu, sbb ada sejenis hidupan laut, apa si Woody tuh sebut ntah lah yg dok atas batu tuh... dan dia akan 'sengat' dgn dia punya duri2... mmg nak jd contoh agaknya, salah seorg yg turun 'snorkeling' tuh terkena duri tuh... ooohhh, mmg sakit gila gaya tgk muka dia.... org jerman, badan yg besar, tp, hampir menitiskan air mata waktu kena duri tu...


jd, dia pun duduk je lah lepas tuh... fuh, mmg sakit gila... tp, yg lain masih 'enjoy' berenang dan bg ikan2 kat situ makan... dalam 1/2jam tuh, aku ngan adik aku dok tgk diorg yg lain seronok berenang... bestnya... then kami bergerak ke lokasi terakhir, masih lagi utk 'snorkeling'.... sekali lagi aku ngan adik aku tgk je org terjun berenang renang... pasal apa lah aku tak belajar berenang dulu...

macam cetek je...

1/2 jam gak kat lokasi 'snorkeling' nih.... tp, masa yg diberi terlalu singkat, mmg tak kan puas lah menikmati keindahan laut yg jernih.... tambahan lak, kalau yg pandai berenang, mmg tak puas lah main air... tp, kena balik cepat, perjalanan pulang ke tanah besar pun makan masa hampir sejam...

dah hampir jam 4.30ptg kami sampai kat pantai Noparat Thara... air mmg dah surut, mmg terpaksa menapak jauh lah.... kemudian, kami dihantar semula ke hotel tempat penginapan masing2... tp, kena menunggu gak hampir 30minit, kena tunggu giliran.... sambil menunggu, kami dok sama2 ngan pelancong yg kami jumpa pg td, ayah aku dok borak apa ntah...


actually, diaorg tuh cuma dalam umur 23-25 thn... semuanya masih belajar di Prague... tp, tak de sorg pun kami minta fb ke, email pun ke, apa pun tak mintak... bila sampai kat hotel kami menginap, 'just' lambai2 je... mungkin takde jodoh nak kawan... jalan lah balik ke hotel.... sampai balik hotel, kami satu family belasah mandi kolam lak... td tak mandi laut, kolam pun jadilah... heheheheheheeee...


lepak dalam kolam jap je.... SEJUK..!!! malam tuh, keluar makan malam.... then jalan2 tgk2 ragam manusia.... tp, penat dah jalan hari nih.... mabuk laut lah, mandi laut, naik bot turun bot, mata pun dah layu... ZzZzzzZZzzzz......

1 comment:

  1. https://www.facebook.com/pages/JS-VAN-Tourism-Service/723028527725417

    ReplyDelete